Feest

dinsdag 27 oktober 2009 18:49

Nabeschouwing raadsvergadering 27 oktober 2009

“Dit had een hamerstuk moeten zijn,” waren de woorden van een collegaraadslid na afloop van de behandeling van een raadsvoorstel. Het handelde over een kunstijsbaan in de kerstvakantie. De totale kosten waren 75.000 euro. Het liep uit op een debat met drie schorsingen van vijf minuten die in totaal een uur duurden en een totaal debat van anderhalf uur waar na afloop niemand echt blij was met de gang van zaken, maar de meesten gelukkig wel met de uitkomst.

De gemeente Stadskanaal bestaat dit jaar 40 jaren. Op 1 januari 1969 was de gemeente officieel een feit. Dit jaar worden meerdere festiviteiten georganiseerd voor de bevolking om dat feest te vieren. Tijdens de Algemene Beschouwingen in 2008 lanceerde de ChristenUnie het idee om een kunst-ijsbaan te huren ter gelegenheid van het achtste lustrum van onze gemeente. In die zelfde vergadering opperde de PvdA het voorstel om een kunststof-ijsbaan aan te schaffen. Let op de twee nuanceverschillen: kunstijs tegenover kunststof en eenmalig in het kader van het veertigjarig bestaan tegenover aanschaffen.

De vorige burgemeester verklaarde zich meteen groot tegenstander van kunststofbanen en de huidige burgemeester wist daar zelfs nog argumenten voor te geven, bleek gisteren. Jan Chris de Boer hield namens het PvdA een uitgebreid betoog over de grote voordelen en betrekkelijk lage kosten van een kunstSTOFbaan. Daarnaast liet hij weten veel zaken in het stuk te missen. Onder andere de huurprijs van de schaatsen, die op navraag 5 euro bleken te zijn.

Het voorstel van het college betrof echter een kunstIJSbaan (zoals de ChristenUnie dat voor ogen had). De lokale middenstand heeft dit plan omarmd en steekt er veel energie, geld en tijd in. Het lijkt er echt op dat het Stadsplein een gezellige sfeer krijgt in de maand december. Een inspreker namens de Centrumwinkeliers vertelde vol enthousiasme over de plannen. Alle schoolkinderen in Stadskanaal worden uitgenodigd en vervoerd om gratis te komen schaatsen in de week voor de kerstvakantie. Geweldig toch? Dat vonden ook alle fracties.

De Boer en de burgemeester bleven echter twee termijnen en verschillende interrupties lang soebatten over het type baan. Andere fracties lieten het begaan. De andere fracties vielen de PvdA dus ook niet bij in het aanschaffen van een kunststofbaan, omdat dat zou betekenen dat er deze winter geen schaatspret zou zijn, zo snel wordt zo’n ding namelijk niet op de kop getikt waarschijnlijk. De Boer kon het dus niet winnen en dat zat hem duidelijk niet lekker. Dat uitte zich in een discussiepunt waar uiteindelijke alle fracties in werden betrokken.

Het ging over de kosten van de schaatshuur: 5 euro. De kosten voor schaatshuur moesten gratis, werd door verschillende fracties geopperd. De PvdA en GBS-fractievoorzitter Bieze vonden voor iedereen. CDA en de ChristenUnie zeiden voor kinderen tot 12 jaar. Die 12 jaar werd dan ook redelijk snel toegezegd door de burgemeester. Gratis voor iedereen was haar echter wat te gortig. Vervolgens werd er geschorst. Er werd veel heen en weer gewandeld en gepraat. PvdA probeerde mensen achter een motie te krijgen om het schaatsen gratis te krijgen, eerst voor iedereen, vervolgens tot 18 jaar. Er waren namelijk wat complicerende factoren. Er was ten eerste een PvdA-raadslid afwezig, waardoor er 22 raadsleden waren en op dit moment zeker 11 tegen gratis schaatsen voor iedereen tot 18 jaar. GBS-lid Hernamt vond het tot 12 jaar eigenlijk ook wel goed, maar ging mee in een halve prijs voor iedereen van 13-18 jaar. Dat werd uiteindelijk de motie, ingediend door Bieze en de Boer: gratis voor iedereen tot 12 jaar en kinderen van 13-18 voor de halve prijs. Daar was echter veel verzet tegen. Het college oordeelde negatief, CDA, VVD en ChristenUnie zeiden tegen te zijn. Wie moest het betalen? De middenstanders die er al zo veel geld insteken? Dat ging ons te ver. Er werd vervolgens door drie woordvoerders een beroep gedaan op de indieners van de motie om het weer in te trekken. Want de uitkomst leek 11 tegen 11 te worden. Dat zou betekenen dat het stuk afgevoerd werd en volgende keer weer op de agenda zou komen en dus met een maand vertraging. Daarmee zou het hele feest dit jaar waarschijnlijk niet meer door kunnen gaan. Onder zichtbaar en met uitgesproken tegenzin trok de Boer zijn motie in. Voor de tweede keer in één agendapunt had hij bakzeil moeten halen. Hij had echter zoveel strijd gevoerd dat verschillende andere partijen zeiden het feestgevoel al een beetje kwijt te zijn. De enige uiteindelijke wijziging was het gratis schaatsen voor kinderen tot 12 jaren, verder is het hele voorstel aangenomen zoals het er stond. Zonder triomfantelijk te willen doen kan ik niet anders dan vaststellen dat het precies zo wordt als de ChristenUnie het voor ogen heeft. Daar had de raad echter wel anderhalf uur voor nodig.

Gisteravond draaide dus met name rond het hele ijsbaan verhaal. Er waren nog 21 punten. Die werden echter bijna allemaal redelijk vlot afgehamerd. Het enige dat nu nog van belang is om te noemen is de oproep die de ChristenUnie deed om niet meer dan uiterst noodzakelijk is in beslotenheid te vergaderen. Dit naar aanleiding van het vergaderschema dat we gisteren ook vaststelden voor 2010. We kennen eigenlijk drie typen vergaderingen als raad. Eerst de officiële openbare raadsvergaderingen, zoals we er gisteravond één hadden. Ten tweede de raadscommissies. Deze zijn bedoeld om vrijelijk gedachten uit te wisselen en het college bepaalde richtingen en wensen mee te geven. Als het ware handreikingen van de raad aan het college. Deze zijn ook openbaar. Ten derde de bijzondere bijeenkomsten. Die zijn feitelijk besloten en worden door het college gebruikt om informatie aan de raad te geven die nog niet altijd geschikt zijn voor de openbaarheid. De laatste keren gebeurde het steeds vaker dat fractiestandpunten gevraagd werden in die bijzondere bijeenkomsten. Dat kan de bedoeling niet zijn. Dat moet in de openbaarheid gebeuren vinden we. Met deze principiële afsluiting was ook de vergadering tot een einde gekomen.

ChristenUnie: een kunstijsbaan