ChristenUnie zet vragen bij brief over leerlingenvervoer

leerlingenvervoerwoensdag 29 augustus 2007 08:17

Het college stuurde buiten de raad om een brief naar Minister Plasterk met een vraag over leerlingenvervoer. De ChristenUnie heeft moeite met de argumentatie die gebruikt wordt.

In de brief die ons college (buiten de raad om) stuurde naar minister Plaster staat kort samengevat: er is een gezin met een erstig gehandicapt kind om financiële redenen naar Stadskanaal verhuisd en doet hier een beroep op de bekostiging voor het schoolvervoer. De ouders willen het kind graag op een school houden, gebaseerd op een 'erkende geloofsrichting', De ouders zijn 65 kilometer verder van de school gaan wonen, en het kind moet nu dagelijks 235 km, oftewel 3 à 4 uur rijden.

Ons college merkt op dat volgens de wet het vervoer bekostigd moet worden en vraagt om een kritische beschouwing van wet- en regelgeving. Het besluit van de ouders om bewust verder van de school te gaan wonen is natuurlijk wel iets waar je vraagtekens bij kan zetten, vandaar dat deze brief ook de nodige bijval kreeg.

Het bijzondere is dat ons college niet heeft gemeend de kosten (+/- 30.000 euro) als voornaamste argument op te moeten voeren, maar het 'pedagogisch belang' van het kind. Er daarbij van uitgaand dat reistijd per definitie een grotere negatieve invloed daarop heeft dan het zich plezierig voelen op een school van eigen keuze, maar dat terzijde. Het is te doen gebruikelijk om bij vraagtekens over het pedagogisch belang van het kind bij het verstrekken van vergoedingen voor leerlingenvervoer een orthopedagoog in te schakelen, wier rapport dan doorslaggevend is. De vraag is of dat in dit geval is gedaan en of het college naast op de stoel van de ouders niet ook op de stoel van de deskundigen is gaan zitten.

We zullen het antwoord van de minister nu afwachten. Wij gaan ervan uit dat de minister inziet dat het in dit geval duidelijk de keuzes van de ouders betreft om één: te verhuizen naar een woonplaats van eigen keuze, twee: onderwijs op basis van een bepaalde levensbeschouwing te kiezen en drie: een onderwijsinstelling te zoeken die kan voorzien in de specifieke voorzieningen die dit gehandicapte kind nodig heeft. Dit zijn enkele fundamentele vrijheden waar de ChristenUnie volledig achter staat. Het is een vreemde gang van zaken dat het college deze voor het bedrag van naar schatting 30.000 euro overboord wil zetten.

Archief > 2007 > augustus