Reactie op de voorjaarsnota 2009

Bloesemzaterdag 23 mei 2009 22:00

Inleiding.

De voorjaarsnota 2009 is alweer de laatste voorjaarsnota van deze raad. De ChristenUnie levert evenals andere jaren graag een bijdrage om tot goede besluitvorming te komen. Deze schriftelijke reactie op de voorjaarsnota, als eerste termijn in het raadsdebat, is de aanzet daartoe.

Voordat wij op de voorjaarsnota zelf ingaan, willen wij eerst onze zorg over de samenleving uitspreken. Wij zien hoe één individu groot leed kan veroorzaken. We denken hierbij aan de gebeurtenis in Apeldoorn op Koninginnedag. De gehele toedracht van deze gebeurtenis zullen we nooit te weten komen. Wel zijn we er weer extra bij bepaald dat we ons eigen lot niet in eigen hand hebben. Er gebeuren soms dingen die je niet voor mogelijk houdt en die je eigenlijk ook niet voor mogelijk wilt houden. Ook zijn we door die gebeurtenis er weer extra bij bepaald dat individuen tot zeer destructieve daden kunnen komen en zich niet laten corrigeren door mensen om hen heen. Behalve een (mogelijke) uitwas van individualisme zien we daarin vooral de gebrokenheid van dit leven.

In onze eigen gemeente hebben wij vooral zorgen over jongeren die (dreigen te) ontsporen. Hier wordt al volop aandacht aan gegeven, en dat moet vooral door blijven gaan. Toch baart het ons zorgen hoe dit probleem zo hardnekkig kan blijven bestaan. Hoe kan het dat er in zoveel gezinnen jongeren opgroeien die het spoor bijster raken? Hoe kan het dat wij dit als samenleving allemaal (hebben) laten gebeuren?

De ChristenUnie is van mening dat de waarden en bijbehorende normen die de bijbel ons aanreikt zeer goed zijn voor de samenleving. Daarom hanteert onze fractie bij haar handelen Gods Woord als fundament.

Voorjaarsnota

De voorjaarsnota geeft een rooskleurig beeld van onze financiële positie. Daar zijn we blij mee uiteraard, zoals waarschijnlijk ieder ander. Wij plaatsen hierbij echter wel de kanttekening dat dat beeld een momentopname kan blijken te zijn. Een kleine procentuele daling van het gemeentefonds betekent immers al snel een grote absolute daling van ons saldo. Het is niet ondenkbaar dat wij door deze eventuele daling zelfs in de rode cijfers komen. Dit gebeurt misschien niet op korte termijn, maar wellicht wel op (middel)lange. Zoals we allemaal weten, leven we in economisch onzekere tijden. De ChristenUnie pleit daarom voor realistisch optimisme bij de financiële bespiegelingen en houdt rekening met een verlaging van het gemeentefonds.

De meicirculaire laat nog op zich wachten. Wel is bekend dat wij kunnen rekenen op 400.000 euro extra algemene uitkering doordat er geen nacalculatie plaatsvindt. Dat is mooi meegenomen. Over de overige effecten van de meicirculaire wachten wij het bericht van het college af.

Hieronder volgen de opmerkingen van de ChristenUnie bij de verschillende onderdelen van de voorjaarsnota. Wij volgen de indeling zoals die in de nota is gemaakt.

A.     Programma’s, algemene dekkingsmiddelen, en onvoorzien

Programma 5              Veiligheid
(blz. 12)

Het toezicht in het uitgaansgebied blijft onder de maat. Wij hebben daar bij andere gelegenheden ook al over gesproken. We zien echter zeker op korte termijn geen verbetering omdat de politie hiervoor niet voldoende capaciteit heeft. Wij maken ons hierover extra zorgen vanwege de lage instroom van aspirant-agenten.

Verhoging van de vergoeding dierentehuis Ter Marse zal nodig zijn. Toch wil de ChristenUnie aandringen op betere voorlichting over het houden van huisdieren. Het begint in een huisgezin met ‘wat aardig en snoezig!’, maar het eindigt met ‘waar laten wij dat beest?’. Deze voorlichting moet al op de basisscholen beginnen want heel vaak gaan ouders overstag doordat kinderen het houden van een dier(tje) zo aardig lijkt. De opvang bij Ter Marse kan niet ongelimiteerd doorgaan.

Programma 7              Arbeidsmarkt (blz. 16)

Wij denken dat de bezuinigingen op de apparaatkosten niet haalbaar zijn. In 2009 moet er 78.000 euro bezuinigd worden en dat loopt zelfs op tot 195.000 euro in 2012. Dat lijkt ons schier onmogelijk, vooral omdat dat gepaard moet blijven gaan met een daling van het aantal uitkeringen. De ChristenUnie waardeert het optimisme dat uit deze voorstelling van zaken spreekt, maar benadrukt wel reëel te blijven in deze economisch mindere tijden.

Programma 9              Ruimte (blz. 19)

De ChristenUnie is bezorgd over de ontwikkeling van de uitbreiding bedrijvenpark Zuid-Groningen. Nu de uitbreiding van 28 hectare bijna rond is, dreigen Europese regels voor de natuur dit te torpederen. Met name het bos Lieftingsbroek krijgt grote reikwijdte. Hoe denkt het college dit te pareren? En kan er al iets gezegd worden over de besprekingen met Vlagtwedde en de provincie Groningen?

Programma 11            Milieu (blz. 24)

De overschrijding van bijna 50% op de aanneemsom van de vervanging van het riool in de Spoorstraat lijkt ons een blunder. Dergelijke plotselinge forse tegenvallers moeten worden voorkomen. Goede riolering is nodig, en daar moet je als burger natuurlijk voor betalen. We hebben daarbij gesteld dat het rioolrecht volledig kostendekkend moet zijn; dat verplicht ons ertoe dat wij de kosten voor de burger heel goed in de gaten houden. Door de verschillende rioolwerkzaamheden (blz. 24 en 25) is het voorstel om het rioolrecht nu dus te verhogen. We houden vast aan de kostendekkendheid en gaan dus akkoord. Maar het is wel weer een verhoging van 1,77 euro per aansluiting.

Programma 12            Bestuur en organisatie (blz. 26)

Voor ‘advisering bestuur’ zou het budget van 20.000 euro naar 75.000 euro verhoogd moeten worden. Dat is in harde euro’s al een forse verhoging, maar procentueel gezien helemaal enorm. Hoe komt het dat de formatie niet op peil is, zoals erbij vermeld wordt? Waarom is nog steeds de formatie niet op peil?

Bovenstaande roept bij ons ook vragen op over de reorganisatie. Wanneer is de evaluatie van dat hele proces? Wanneer zit iedereen op de goede plek? Wanneer is er een oplossing gevonden voor de niet geplaatste medewerkers (blz. 31)? En is deze oplossing te combineren met de oplossing voor het ‘niet geplaatste werk’ dat er volgens ons ook nog voldoende is? Behalve antwoorden op deze vragen, willen wij op korte termijn een overzicht ontvangen van de kosten van de ontwikkeling van de personeelskosten van de afgelopen 10 jaar.

De ChristenUnie ziet de verhoging van het budget van 40.000 euro naar 63.000 euro voor de voorgestelde activiteiten voor de viering van het 40-jarig jubileum van onze gemeente niet zitten. We hadden een mooi bedrag hiervoor uitgetrokken, en voor dat bedrag moet een mooi feest te maken zijn. Hoe staat het trouwens met de ijsbaan: komt die er eind dit jaar, en zitten de kosten daarvoor in het voorgestelde budget?

Met betrekking tot de bestuurlijke samenwerking van Stadskanaal, Bellingwedde en Vlagtwedde is de ChristenUnie van mening dat, gezien de opstelling van het college van Bellingwedde, de stekker uit de samenwerking met Bellingwedde kan worden getrokken. Het is helaas weggegooid geld geweest van het onderzoek naar de samenwerking met Bellingwedde. Samenwerking intensiveren met Vlagtwedde lijkt het beste.

B.      Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen (blz. 37)

“De belangrijkste gemeentelijk inkomst is de onroerende zaakbelasting (OZB)” (blz. 38). De ChristenUnie geeft nu alvast aan dat bij een algehele waardedaling van woningen de percentages voor de OZB niet mogen worden verhoogd. Wij willen geen lastenverzwaring voor onze burgers. Aan die lastenverzwaring ontkomen we nu al niet meer omdat de tarieven van de afvalstoffen en rioolrechten zullen stijgen in verband met de 100% kostendekkendheid. Nog meer lastenverzwering door verhoging van de OZB willen we niet.

Paragraaf Wet Maatschappelijke Ondersteuning
(blz. 39)

We zijn blij met de verhoging van de Wmo-uitkering voor onze gemeente. Wij vragen ons hierbij af of het huidige verdeelmodel in de Wmo-uitkering nu voor onze gemeente al rekening houdt met het feit dat we een zogenaamde nadeelgemeente zijn. Wij hebben immers naar verhouding veel chronisch zieken, ouderen met een laag inkomen en mensen met een lage opleiding.

Opvallend is dat de lasten voor zorg in natura met 190.000 euro zijn gestegen. Wij willen graag weten waar dat aan ligt en vragen het college aan te geven of de trend van het stijgende aantal uren zorg per cliënt zich door zal zetten in de toekomst.

Ten aanzien van de indicatiestelling willen we vragen duidelijkheid te geven over de frictiekosten door het wegvallen van de indicatiestelling door de GGD. Maak daarover goede afspraken!

Tevens pleiten wij er voor om respijtzorgvoorzieningen (AWBZ- en Wmo-gefinancierd) te stimuleren. Het is de taak van de gemeente om het mogelijk te maken dat de mantelzorger tijdelijk de zorg uit handen geeft.

De beschikbaarheid van respijtzorg levert een belangrijke bijdrage aan het op peil houden van de mantelzorg als belangrijkste component van de totale zorg. Maar zijn mantelzorgers wel op de hoogte van het bestaan van respijtzorg? Onze fractie wil dat onze mantelzorgers daadwerkelijk worden gewezen op de wettelijke mogelijkheden, zodat ze gebruik kunnen maken van die vervangende zorg.

C.      k
aderstelling

1.      Uitgangspunten begroting 2009 (blz. 43)

Het college gaat uit van een dalende trend van het aantal inwoners. Per 1 januari 2010 zouden er in onze gemeente dan 33.300 mensen wonen. Gezien de cijfers van de afgelopen jaren stemmen wij hier mee in. Maar we merken hierbij direct op dat de gemeente niet bij de pakken neer mag gaan zitten. We moeten juist alle zeilen bijzetten om de berekeningen van het CPB uit te laten komen. Zo kan een relatief lage OZB en snelle nieuwbouw in de herstructureringswijken positief bijdragen. Maar ook de bouwmogelijkheden in de kernen, zoals nu gepland, zijn middelen om de daling te stuiten.

2.      Nieuw beleid (blz. 46)

Programma 2              Cultuur (blz. 47)

Wij stemmen niet in met de subsidie voor Pagepop en Opblaaspop. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij ook niet instemmen met de verhoging van deze subsidie.

Bij punt Theater Geert Teis willen wij opmerken dat de ChristenUnie verwacht dat het college spoedig met voorstellen komt om de Ontwikkelingsovereenkomst van het Leisureplein en de Kansspel-verordening in te trekken.

Programma 4              Welzijn en zorg (blz. 50)

De ChristenUnie vraagt zich af of 50.000 euro voldoende is voor een effectieve uitvoering van het alcoholmatigingsbeleid onder jongeren. Wij verwachten dat de notitie hierover – die ons volgens de voorjaarsnota één dezer dagen aangeboden wordt – ons meer duidelijkheid geeft.

De mfa in Stadskanaal-Noord zou naar schatting een jaarlijkse last van 500.000 euro betekenen. Het is een investering van een slordige 7 miljoen voor sport, kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en een buurtvoor-ziening. Wij vinden dat bedrag te hoog, en hebben bovendien nog geen goed inzicht gekregen in de daadwerkelijke kosten. Wij stemmen daarom niet in met dit voorstel.

Het is goed dat er een startdatum voor de mfa Maarsstee/Maarswold is vastgesteld. De raad heeft echter voor een vroegere start geopteerd. Deze vervroeging is bedoeld om de economie nu een duwtje de goede richting op te geven, en was tevens de wens van de schoolbesturen. Waarom heeft het college dan toch niet voor vervroeging gekozen?

Programma 5              Veiligheid (blz. 53)

De openbare verlichting in de buitengebieden is, na een ‘bevolkingsopstand’ toch weer goed opgepakt. Het heeft geresulteerd in een plan voor de hele openbare verlichting in onze gemeente dat ook nog een behoorlijke energiebesparing kan opleveren. De ChristenUnie is hier tevreden mee en onderschrijft de constatering van het college dat ‘adequaat handelen zeer gewenst’ is.

Programma 6              Bedrijvigheid (blz. 55)

Wij hebben bij de voorjaarsnota 2008 aangegeven dat het miniatuurpark een brede opzet zou moeten krijgen, wil het een kans van slagen hebben. We hebben toen de suggestie gedaan een voetpad met speeltoestellen en met educatieve attracties in het plan op te nemen. Bij de Algemene beschouwingen 2009 heeft de ChristenUnie dit herhaald en gevraagd om vóór de presentatie van de plannen geïnformeerd te worden. Nu wordt ons echter zonder deze informatie een extra krediet gevraagd van 7 ton. Dat vinden we een groot bedrag. Wij willen eerst hierover duidelijke informatie. Begrotingstechnisch zijn wij akkoord met de reservering, maar dat zegt nog niets over ons inhoudelijk standpunt. Een tweede STAR-debacle willen wij niet[1].

Wij kunnen instemmen met het budget van 50.000 euro voor de voorbereidingskosten voor het hippisch recreatiepark. Daarbij willen we ook hier benadrukken dat er duidelijke informatie aan de raad gegeven wordt. Ook willen we benadrukken dat de overeenkomst goed juridisch dichtgetimmerd moet worden, zodat wij niet op enig moment een illusie armer en een gapend gat rijker zijn.

Programma 8              Bereikbaarheid (blz. 57)

De ChristenUnie stemt in met het ongelijkvloers maken van de aansluiting N366/Exloërweg/Kruisstraat. Wel moet de Onstwedderweg een goede aansluiting op de N366 krijgen via een parallelweg. De ontsluiting die straks ontstaat via de Atlantislaan is geen goede oplossing.

De reconstructie van het kruispunt Gedempte Vleddermond is wat ons betreft akkoord. Ook zien wij dan graag dat tegelijkertijd de plannen voor het doortrekken van het fietspad langs de Ontsluitingsweg (Gedempte Vleddermond tot Vosseberg, Musselweg) uitgevoerd worden. Het lijkt ons efficiënter om deze plannen tegelijk uit te voeren, en het is meteen een klein zetje voor de economie om deze plannen nu al uit te voeren.

Programma 11            Milieu(blz. 61)

Wij vinden het vreemd dat er 70.000 euro gevraagd wordt, terwijl de wethouder in de Commissie Duurzaamheid met een berekening van 75.000 euro kwam. Bovendien is er al 50.000 euro nodig voor de aardgasauto’s en 25.000 euro voor het tankstation. Er blijft dus geen geld over voor het onderzoek voor energiezuinige installaties in mfa-noord en voor een algemeen onderzoek naar duurzame energie.

Wij benadrukken nog dat de aardgasauto’s en het pompstation er tegelijk moeten komen. Een pompstation zonder aardgasauto’s is een zinloze investering, en aardgasauto’s die in Groningen zouden moeten tanken, rijden ook hun doel voorbij. Ook moet er zekerheid zijn dat er binnenkort ook biogas kan worden getankt, anders hebben we onze doelstelling voor duurzaamheid nog niet gehaald. Bovendien moet er gekeken worden naar mogelijkheden voor oplaadstations voor elektrische auto’s.

E.      Investeringen

Met de voorgestelde investeringen op bladzijde 73 stemmen wij in.

Slotwoord

De ChristenUnie wil met bovenstaande opmerkingen het college en raad middelen aanreiken om zaken te verbeteren en te versleutelen in de begroting van 2010. Wij wensen het college en de raad Gods onmisbare zegen toe.

[1] Bij het ‘ter perse gaan’ van deze schriftelijke bijdrage hebben wij de informatie ontvangen dat het college de 7 ton wil parkeren tot de behandeling van dit onderwerp in de raad van juni. Wij kunnen instemmen met dit parkeren. Wij blijven echter staande houden dat de informatievoorziening over de voortgang van het miniatuurpark slecht is verlopen.

Download hier het word document