ChristenUnie reactie op voorstel Duurzame Energie

Duurzame energiewoensdag 02 september 2009 00:45

De gemeente Stadskanaal gaat voor duurzame energie. Dit geeft ook verplichtingen: meer toepassingen van duurzame energie, energiebesparing en inspelen op klimaatverandering.

We schrijven 29 september 2008. Het college komt met voorstellen naar de raad over duurzame energieprojecten. Nu bijna een jaar geleden. De ChristenUnie vindt het nog steeds jammer dat de raad toen niet met voorstellen is gekomen zodat het college nu al aan de slag was geweest. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer…

Het lijkt alsof Al Gore degene is geweest die voor het eerst heeft gewezen op het einde der aarde. Gelukkig staat de “ongemakkelijke waarheid“ tussen aanhalingstekens.

Wij gaan uit van de bijbelse Waarheid en die leert ons dat we rentmeesters moeten zijn in de omgang met de schepping. God houdt de mensen, als rentmeesters verantwoordelijk voor wat wij met Zijn schepping doen. Het betekent voor ons verantwoordelijk omgaan met betrekking tot de natuurlijke hulpbronnen; niet dat de mens in de eerste plaats de aarde beheert namens de toekomstige generaties maar namens zijn Schepper.

Omdat de mens is gemaakt om de aarde te bebouwen en te bewaren om zo in zijn levensonderhoud te voorzien, moet de mens ook ingrijpen om dorens en distels te verwijderen. Wij kunnen echter de planten en dieren niet zien als gecompliceerde chemische constructies en productiefactoren voor ons eigen nut. Wij constateren wel dat de aarde zoals in de bijbel staat “zucht als in barensnood”, maar dit moet ons niet doen beangstigen.

De voorliggende notitie voor duurzame energie is een initiatief van de “Raadscommissie Duurzame energie”. Wij vinden dat duurzaam omgaan met energie tot een eigenheid moet worden in denken en handelen. Ook het college vindt dat er actie moet worden ondernomen.

Wij lezen uw reactie zo dat het college zaken uit de notitie concreet gaat maken, m.a.w. het beleid handen en voeten gaan geven.

Met betrekking tot het plaatsen van de zogenaamde windbollen blijft u behoorlijk voorzichtig. M.b.t. de energieambtenaar: dit hoeft voor ons niet perse met andere gemeente. De ChristenUnie kan zich voor de rest vinden in uw voorstel tot aanpak.

Dan de beslispunten:

- beslispunt 1 akkoord;
- beslispunt 2 vooralsnog niet nodig dus niet akkoord;
- beslispunt 3 de ‘raadscommissie duurzame energie’ instellen tot einde van deze raadsperiode is wel een heel vreemd gebeuren. Naar onze beleving werkt in een duaal bestel een raadscommissie een voorstel c.q. initiatiefvoorstel  uit en  legt dit de raad voor. Vervolgens wordt het een raadsvoorstel richting het college. Daarmee is de taak van een raadscommissie beëindigd. Voorzitter, niet de raadscommissie blijft het voorstel en de uitwerking bewaken maar de gehele raad.
Wij gaan dan ook niet akkoord met beslispunt 3.

Reactie van de ChristenUnie op het voorstel Duurzame Energie in de raadsvergadering van 31 augustus 2009 uitgesproken door Hans Wubs.