ChristenUnie op barricaden voor behoud kleine scholen

schoolkrijtwoensdag 27 februari 2013 12:42

De ChristenUnie is een campagne gestart om de sluiting van kleine basisscholen te stoppen. Raadslid Okko Dijkstra diende met het raadslid Goziena Brongers van het CDA een motie in tijdens de raadsvergadering op 25 februari om het college van B&W op te roepen om zowel de regering als de Tweede Kamer de grote zorg over te brengen over de gevolgen van het mogelijk uitvoeren van het advies van de Onderwijsraad voor de leefbaarheid van Stadskanaal. Okko Dijkstra: ,,Als scholen verdwijnen uit de kernen van onze gemeente, verdwijnen ook de jonge gezinnen. Dat zou dramatisch zijn. Opvolgen van dit advies kan leiden tot het verdwijnen van steeds meer voorzieningen en verdere leegloop van de kernen van onze gemeente de leefbaarheid van veel gebieden staat op het spel.”

Discussie
In de discussie die bij de behandeling van de motie  volgde deed raadslid Okko Dijkstra zijn best om ook de VVD  te overtuigen. Dijkstra: ”Uit onderzoek blijkt geen duidelijk causaal verband tussen schoolgrootte en de kwaliteit van het onderwijs. Er is trouwens een goed systeem van onderwijsinspectie, waardoor wordt gestuurd op kwaliteit. Ook in deze raad is bij de bespreking van het jaarverslag OPRON verslag  gedaan van verbetering van de kwaliteit van het onderwijs ook bij kleine scholen” Een ander punt wat Dijkstra nog noemde was het feit dat minister Bijsterveld in oktober 2012 zich sterk heeft gemaakt voor het platteland en de krimpregio’s en dat ze uitzonderingen mogelijk maakte op het minimaal aantal leerlingen in krimpregio’s. Okko Dijkstra :”De onderwijsraad heeft juist op verzoek van de minister voor krimpgebieden een advies opgesteld en dat is o.a. de verhoging van de minimumschoolgrootte van 23 naar 100 leerlingen. Dit is heel rigoureus en getuigt niet van consistent beleid”

Brede ondersteuning
Bij de behandeling van de ingediende CDA/CU  motie was er brede instemming met de genoemde punten. Nadat wethouder Hamster van de ChristenUnie nog even de puntjes op de i zette t.a.v. de tekst kon na enkele wijzigingen de  motie in stemming worden gebracht. Deze werd aanvaard met de tegenstem van D66.Zelfs de VVD die eerst reserves had stemde voor de motie.

Vervolg
De ChristenUnie gaat  de komende tijd op de barricade voor de kleine scholen. De Tweede Kamerfractie heeft inmiddels aangegeven een hoorzitting over dit onderwerp te zullen organiseren in de Tweede Kamer. Provinciale Statenfracties organiseren een hoorzitting over hetzelfde onderwerp in hun eigen provincie. Okko Dijkstra: ,,Ook in onze provincie heeft de ChristenUnie een voorstel tot een hoorzitting over dit onderwerp ingediend, waar de knelpunten en bezwaren bij het verhogen van deze grens kenbaar gemaakt kunnen worden. Gemeenteraden moeten zich hard maken voor het behoud van kwalitatief goede scholen in hun gemeente en meedenken hoe dit op een goede manier kan.”

Kaalslag
De ChristenUnie heeft grote zorgen over het advies van de Onderwijsraad om kleine scholen binnen vijf jaar massaal te laten sluiten. Een ophoging van de opheffingsnorm van 23 naar 100 leerlingen veroorzaakt in sommige gebieden een regelrechte kaalslag. In totaal dreigen 1311 scholen te moeten sluiten. In de provincie Groningen zou dat 43% van de scholen betekenen. In onze gemeente Stadskanaal gaat het om 10 van de 25 scholen.

Kwaliteit
De ChristenUnie in de Tweede Kamer wil de kleine scholentoeslag behouden en juist investeren in de onderwijskwaliteit in krimpregio’s door een overbruggingsfonds voor het behoud van leraren. Kamerlid Arie Slob: ,,We moeten kijken hoe we ook kleine scholen kwaliteit kunnen laten bieden. We moeten niet op aantallen focussen maar op behoud van kwaliteit in gebieden waar het aantal leerlingen beperkt is. Zeker in het basisonderwijs is het voor ouders belangrijk dat er een school naar keuze in de buurt is, maar ook voor de leefbaarheid van een dorp heeft een basisschool grote meerwaarde. Ik zou graag breed willen kijken hoe we de leefbaarheid in krimpgebieden kunnen verbeteren.”

Raadslid Okko Dijkstra

15 Motie opheffingsnorm - gewijzigd244,3 kBapplication/pdfdownload