Van alle markten thuis

zaterdag 07 maart 2009 13:43

Een aantal maanden geleden liep ik over een markt in Makeni, Sierra Leone. Makeni is een behoorlijk stuk de binnenlanden van dit West-Afrikaanse land in, maar kent nog een redelijke verbinding met de belangrijke hoofdstad Freetown - zeker voor Afrikaanse begrippen. Het was er een drukte van belang. Mensen vanuit het binnenland en de kust kwamen samen in deze middelgrote stad om te handelen. Een paar winkeltjes, een serie kraampjes en heel veel mensen die met de meest bijzondere (en zware!) dingen op het hoofd rondliepen. Bijna iedereen bracht wat om te verkopen. Bijna alle producten die aangeboden worden zijn nodig voor de eerste levensbehoeften: eten, kleding en mobieltjes. Verdere luxeartikelen waren er nauwelijks. Mensen zijn er letterlijk van zonsopgang tot zonsondergang in de weer om te proberen precies genoeg te verhandelen om zelf in de eigen levensbehoeften te voorzien. De meest basische economie die er bestaat. Er wordt ook nauwelijk geproduceerd, enkel verhandeld, en iedereen doet mee.

Vanochtend las ik in de krant over onze Stadskanaalster markt, die verkozen is tot beste markt in de categorie 30-50 handelaren en moest van binnen een beetje lachen. Als lokaal politicus ben ik ontzettend dankbaar voor zo'n mooie titel. We zullen zover het in onze macht ligt hard ons best doen om die titel te prolongeren, bijvoorbeeld door het gratis parkeren te handhaven! De markt is ook voor Stadskanaal een belangrijke trekpleister en dus belangrijk voor onze lokale economie. Als u binnenkort de nieuwe gemeentegids openslaat op onze fractiepagina, zult u de ChristenUnieraadsleden dan ook niet voor niets zien poseren voor de markt!

Zometeen zullen José en ik ook met veel plezier de markt weer op gaan - op deze mooie zonnige dag - om ons dagelijks, correctie, wekelijks brood te halen, maar zo'n belevenis als de markt van Makeni zal het waarschijnlijk niet worden!

Relativeringsvermogen
Inzet voor de lokale markt

Zijn dan ook de twee redenen die ik voor vandaag en morgen (geen column, omdat het zondag is) aan u mee wil geven om op de ChristenUnie te stemmen 3 maart a.s.