Graanschuren

donderdag 12 maart 2009 15:54

In de Bijbel staat het verhaal van Jozef, die onderkoning werd van Egypte nadat hij de Farao twee dromen had weten uit te leggen. Jozef wist te vertellen dat wat de Farao had gedroomd stond voor 7 vette jaren die aan zouden breken en die gevolgd zouden worden door 7 magere jaren. De Farao werd aangeraden om in de 7 jaren van overvloed de graanschuren te vullen zodat er geen honger zou zijn in de jaren van schaarste. Jozef kreeg de leiding over de hele onderneming en zo gebeurde het in de tweede 7 jaren dat in het hele Midden-Oosten hongersnood was, behalve in Egypte. Alle buurlanden klopten bij Egypte aan voor hun voedsel.

Vanochtend was ik bij een vriend die heel slim opmerkte dat het lijkt dat we nu in de magere jaren terecht gekomen zijn en dat eigenlijk onder Paars al de fout is gemaakt dat in de vette jaren onze graanschuren niet gevuld zijn. Eind jaren negentig leek alles niet op te kunnen, maar er werd geen rekening gehouden met mogelijke magere jaren. Als er bijvoorbeeld in de rijke jaren meer op onze staatsschuld was afgelost waren we nu in de magere jaren minder geld kwijt geweest aan de rente daarover. Helaas is dat wijsheid achteraf. Pas sinds het vorige kabinet wordt er aan maatregelen gedacht, maar toen was het economische hoogtepunt al achter de rug. Misschien dat het wel wijs is, om in eventuele toekomstige economisch positieve tijden, ons al vast weer voor te bereiden op de magere jaren die ook dan wel weer zullen volgen.

Niet uitstellen wat nu moet gebeuren is daarom alweer idee nummer 10 die voor de ChristenUnie spreekt in dit verkiezingsjaar.

p.s. vanaf nu ook de mogelijkheid voor gasten om op mijn dagboekberichten te reageren (zo lang dat goed gaat)