Gezondheid

woensdag 08 april 2009 14:08

Nog 329 dagen / 47 weken

Een paar dagen geleden verhaalde ik over de armoedenota die, na lang wachten, voor de volgende vergadering op de agenda staat. Er staat nog zo’n nota op, die al een tijdje op het bureau stof ligt te vergaren: de nota gezondheidsbeleid 2008-2011. In 2006 heeft de ChristenUnie al aangekondigd dat de looptijd van de vorige nota er bijna op zat (Die liep namelijk tot en met 2006!) en dat het tijd werd voor een nieuwe. Wij willen namelijk graag in een nieuwe nota verslavings-preventielessen op scholen opgenomen hebben. Vorig voorjaar verscheen een conceptnota die tot twee maal toe van de raadsagenda is afgehaald. De tweede maal op verzoek van bijna de hele raad, omdat het college de adviesraden niet had laten adviseren. Bij dat uitstelmoment werd bepaald dat we de WMO-adviescommissie zouden verzoeken voor half september met een reactie te komen, zodat er niet nog meer vertraging op zou treden. Dat betekende voor hen een behoorlijke tijdsdruk, omdat ze pas op 1 september weer actief werden. Die reactie kwam echter keurig. Op 20 september was hij binnen. Vervolgens bleef het stil. Zonder verdere uitleg of informatie kwam het Gezondheidsbeleid niet meer aan de orde.

Zojuist ontving ik een persbericht vanuit het gemeentehuis waar in te lezen viel dat de gemeenteraad er al over had gesproken. We hebben hem echter enkel uitgesteld. Dat het besproken is klopt dus niet. Wat ik ook niet vind kloppen is dat er zonder verdere uitleg 8 maanden tussen het advies van de WMO-adviesraad en behandeling van het college en de raad zit, terwijl we de adviesorganen verzochten om met de grootst mogelijke spoed te reageren. De planning van dit college blijkt wel vaker niet heel strak. Maar om halverwege 2009 een nota te laten vaststellen met de looptijd 2008-2011, als opvolging van een nota 2003-2006 is natuurlijk een aanfluiting. Er had een hele uitgevoerde nota tussenin kunnen zitten! De evaluatie staat gepland voor 2011. Dan is de uitvoering van de nota net anderhalf jaar onderweg. Hoe zinvol dat is zullen we ons ook af moeten vragen, als we hem de 20e april hopelijk eindelijk gaan vaststellen.

Ik ben toch blij dat de gemeentewet bepaalde deadlines voorschrijft. Onze begrotingen moeten altijd op tijd klaar zijn (dat gebeurt dan ook) en de raadsperiode kent ook een deadline: Over exact 329 dagen wordt dit college demissionair!

ChristenUnie: Op uw gezondheid