Topklassering

donderdag 09 april 2009 14:53

Wist u dat u – als u tenminste in Stadskanaal woont – heel goedkoop uit bent wat betreft de gemeentelijke woonlasten? Ik wist wel dat we het altijd behoorlijk goed deden, maar we zijn op Eemsmond na de goedkoopste gemeente van Groningen. En in het Noorden zijn er daarnaast alleen nog twee Friese eilanden die minder gemeentelijke lasten heffen. Ik vermoed dat die nog iets meer geld uit toeristenbelasting weten te vangen. Op de landelijke ranglijst staan we in de top 30. Dat is op 450 gemeenten helemaal geen slechte score denk ik.

De ChristenUnie heeft zich er de laatste jaren ook hard voor gemaakt dat de woonlasten niet teveel zouden stijgen. Vorig jaar stelden we voor om in plaats van de – door de collegepartijen CDA, PvdA en VVD – voorgestelde 3% stijging bovenop de trendmatige stijging, geen extra belasting te heffen. Daar kregen we echter niemand in mee.

Nu bekend is dat we in verhouding niet duur zijn, zal dat voor sommige partijen reden zijn om gemakkelijker in te stemmen met lastenverzwaringen. De ChristenUnie stelt zich echter normaal gesproken op het standpunt dat we niet ten koste van de burger hoeven te gaan sparen. Overige niet-gemeentelijke lasten stijgen wel behoorlijk en in Stadskanaal hebben we nu eenmaal te maken met een minder draagkrachtige bevolking en daarom gaat een boventrendmatige belastingverhoging wat de ChristenUnie betreft normaal gesproken niet door!

In verband met Goede Vrijdag ook vandaag twee redenen om ChristenUnie te stemmen. Het volgende stukje – dan zelfs met 3 tips (!) – komt zaterdag.

Verhoging van lasten niet boven-trendmatig
Eerst in de eigen portomonnee kijken