Herkansing

zaterdag 11 april 2009 17:15

We schrijven april 2005. De ChristenUnie start een grote campagne tegen de mogelijke komst van een gokhal in Stadskanaal. Er ligt namelijk een plan om een gebouw met 100 automaten toe te staan in het hartje van het dorp. Er worden ruim 2400 handtekening opgehaald van inwoners die de komst niet zien zitten. Er wordt een website geopend en een notitie over de gevaren van een dergelijke instelling geschreven. Het is de enige keer dat ik mij kan herinneren dat er beeldschermen in de patio van het gemeentehuis werden geplaatst om al het publiek de vergadering mee te kunnen laten maken. Het bleek allemaal tevergeefs. PvdA en VVD waren voor. Gemeentebelangen stemde verdeeld, na lang beraad, met precies genoeg raadsleden om het gebeuren door te laten gaan. Er werd met 13 stemmen voor en 12 stemmen tegen een besluit genomen dat in mijn opinie één van de slechtsten is, die in de geschiedenis van de gemeente Stadskanaal is genomen.

De projectontwikkelaar zat in juni 2005 op de tribune en werd na het besluit door verschillende mensen gefeliciteerd. Hij zag het allemaal zitten. Maar snel kwamen de eerste barstjes in het plan. De bioscoopeigenaar had geen zin in een verhuizing. Deel 1 van het amusementscentrum viel af. In de afgelopen jaren is hard gezocht naar een exploitant voor het gok-gebeuren maar die bleek ook niet te vinden. De laatste haakte af toen de door de ChristenUnie in de Tweede Kamer bepleitte verhoging van de kansspelbelasting doorgang vond. Het gokken in Stadskanaal kan niet met genoeg winst opgezet worden. De projectontwikkelaar heeft geen geluk met het spel. Als dat niet ironisch is.

Inmiddels leven we in 2009 en de afgelopen week verscheen in de krant wat iedereen al enige tijd vermoedde. Het hele gebeuren gaat niet door! Gemeente en projectontwikkelaar hielden elkaar nog de nodige tijd in een houdgreep, door de dreiging van claims. Nu echter komt naar buiten dat Stadskanaal andere invullingen gaat bekijken voor het complex! Die plannen zullen dan binnenkort wel komen. Wat ons betreft dus wel een vlakke vloerzaal voor Geert Teis, daar waren we vier jaar geleden ook al voor.

Vier jaren geleden werd er een slecht besluit genomen. Het is toch bijzonder dat we als gemeente zomaar de mogelijkheid krijgen om in de herkansing een beter besluit te nemen! Laten we hopen en bidden dat dat ook zal gebeuren.

Nota bene drie tips (nummers 40, 41 en 42) voor vandaag, vanwege de Paasdagen:

Ruimte voor ontwikkelingen in het centrum
Herkent gevaren
Een gokhal-vrij Stadskanaal