Een productieve avond

dinsdag 21 april 2009 09:42

Nabeschouwing van de raadsvergadering van gisteravond, 20 april 2009

Een complex van elkaar versterkende factoren. Het gaat om inkomen, maatschappelijke participatie, opleidingsniveau, gezondheid, zelfredzaamheid, wonen en leefomgeving. Deze factoren kunnen afzonderlijk, maar ook in verschillende combinaties voorkomen.

Dit is een definitie die gisteren ter sprake kwam. Tien punten als u weet waar van...

Ik zal u uit de brand helpen. Volgens de wethouder is dit een definitie van armoede. Daar bleef hij aan vast houden, ondanks herhaaldelijk geuitte bezwaren van de ChristenUnie dat er niet staat dat één, enkele of alle factoren negatief moeten zijn. Dat er een tekort of een gebrek aan iets is! Dat is toch waar wij bij armoede aan denken. Het klopt dat al deze factoren een rol kunnen spelen, echter ze hebben een negatieve optelsom. Iemand is niet arm als hij inkomen, opleidingsniveau, gezondheid etc heeft. Te weinig inkomen, gebrekkige maatschappelijke participatie, lager opleidingsniveau, gebrekkige gezondheid, verminderde zelfredzaamheid, niet optimale woon- of leefomgeving. Al deze onderdelen zijn onderdeel van armoede. Zoals de bovenstaande definitie nu geformuleerd is betreft het echter een ieder van ons. Op dit moment is het een definitie van Sociaal-economische status, en niet van armoede! De wethouder begreep niet waar de ChristenUnie op doelde.

U heeft inmiddels begrepen dat het armoedebeleid werd besproken. In hoofdzaak ging de ChristenUnie daarmee akkoord. Wel hadden we naast bovenstaande fundamentele kritiek opmerkingen over de lange termijn die het college nodig heeft gehad voor deze nota, financiële zorgen over de forse uitbreiding, waar we gezien de doelgroep en voldoende aanpalend beleid mee akkoord kunnen gaan en enkele kleine afzonderlijke punten. Zo willen we onder andere graag dat de minimavoorlichters heel snel aan het werk gaan, schuldhulpverlening beter uitgewerkt wordt en het computerprogramma "bereken je recht" vlot zal draaien en de effectrapportage vaker dan vier jaar plaats zal vinden. Op al deze dingen kon de wethouder positief antwoord geven. Vandaar ook dat we na een debat dat veel langer en scherper was dan bovenstaande deed vermoeden toch akkoord konden gaan met de nota.

Vervolgens kwam het gezondheidsbeleid aan de orde. Ook hier moest de opmerking gemaakt worden dat het te lang heeft geduurd. Zeker nadat wij de WMO-raad met de grootst mogelijke spoed om een reactie gevraagd hadden is het raar dat het college zonder erg sterke verantwoording nog 7 maanden nodig had. De portefeuillehouder gaf dit toe. Woordvoerder Ingrid Sterenborg vroeg ook nog naar verslavingspreventielessen op scholen en weerbaarheidstrainingen. Ze sloot af met de opmerkingen dat de erkenning van de problemen van de nota de eerste stap is en dat we nu de volgende stap kunnen gaan zetten in de uitwerking. Net als bij het armoedebeleid kreeg het college daarbij de succeswensen van de ChristenUnie.

Het laatste punt van de avond betrof het kunstbeleid. Er werd gisteravond besloten om een 1-procentsregeling in te stellen. Dat houdt in dat op alle grote bouwprojecten van de gemeente (behalve scholen) 1 procent extra begroot wordt, wat in een fonds komt waaruit kunstobjecten worden aangeschaft. Dat fonds wordt beheerd door een commissie van deskundigen. Voor de ChristenUnie was het erg belangrijk dat er garantieafspraken gemaakt zouden worden met de kunstenaars over hun kunstwerken. Als er bijvoorbeeld door verkeerde materiaalkeuze schade aan het kunstwerk zou kunnen ontstaan moet de kunstenaar daar aansprakelijk voor gesteld kunnen worden. De wethouder schatte deze voorwaarde op waarde en zei toe dat hij dit mee zou nemen naar de commissie en dat dit in de afspraken verwerkt zou worden. Hierdoor kon de ChristenUnie instemmen met dit voorstel.

Al met al een productieve avond voor de raad met de vaststelling van twee grote beleidsnotities en een kunstverordening, waarbij verschillende opmerkingen van de ChristenUnie door de wethouders ter harte werden genomen.

Vandaag alweer de 50e tip in de serie die er 365 moet gaan tellen: U vertegenwoordigend.

P.S. Over al deze drie onderwerpen heb ik ook al eerder een dagboekverslag gepubliceerd. Klik op de onderwerpen om deze te bekijken. Armoedebeleid   -   Gezondheidsbeleid   -   Één procentsregeling.