Zoveel miljoen

zaterdag 25 april 2009 10:13

Stadskanaal heeft ze ook! Aandelen van Essent. 568.464 in totaal. Het lijkt een leuk aantal, maar het is nog geen 0,4 % van het totaal. Er staan bijna 150 miljoen aandelen uit, verspreid over gemeenten en provincies, waarbij de provincies de meeste in bezit hebben. De provincie Brabant heeft de meeste in bezit. U heeft waarschijnlijk ook gehoord van het Duitse bedrijf RWE dat Essent wil kopen. Elke aandeelhouder wordt verzocht om de verkoop van de aandelen aan RWE in overweging te nemen. Heel veel plaatsen hebben inmiddels al positief beslist. Bij ons stond het voor de laatste commissievergadering op de agenda. Het punt werd toen afgevoerd omdat er signalen waren dat Brabant misschien tegen zou stemmen. Daarmee zou de hele deal van de baan kunnen zijn, omdat dan het door RWE gewenste percentage aandelen niet gehaald zou worden. Het zou dan niet zinvol zijn om als klein-aandeelhouder daarover te discussiëren.

En inderdaad, gisteravond laat besloten de Staten van Brabant dat zij niet instemden met de verkoop. Toch hoeft dat niet het einde te betekenen van de deal. De bevoegdheid tot het verkopen ligt namelijk bij de colleges. In de gemeenten de colleges van B & W en in de provincies de colleges van Gedeputeerden. En die kunnen de uitspraak van hun raden naast zich neer leggen. Het afblazen van de bespreking in Stadskanaal was dus ook niet nodig omdat ‘wij' als raad daarin toch niet het laatste woord hebben en ik niet het idee heb dat het voor onze opinie veel uitmaakt of Brabant al dan niet zou tegenstemmen.

In ieder geval wordt het dus een spannende tijd. Wat gaan de gedeputeerden van Brabant doen? Als zij ook besluiten om niet te gaan verkopen heeft dat dus ook consequenties voor Stadskanaal. De geschatte opbrengst gaat voor Stadskanaal richting de 30 miljoen. Dat is een hoop geld. (Onze begroting ligt rond de 90 miljoen!) Veel van de 30 miljoen zal niet inzetbaar zijn omdat we de uitkeringen van Essent al begroot hadden en daarom de renteopbrengsten nodig gaan hebben om onze begroting sluitend te houden, maar toch. Het zou ook een paar miljoen vrijspelen. Dat zou een leuke verkiezingstijd op leveren. Wat te doen met zoveel miljoen? De ChristenUnie heeft wel een paar goede ideeën:

Goede verbindingen naar Stadskanaal over spoor, water en weg
Lage woonlasten