Viertondes

woensdag 29 april 2009 11:51

Nog 308 dagen / nog 44 weken

Er viel ook niet aan te ontkomen. In een dagelijkse blog gewijd aan de politiek in Stadskanaal is het bijna onmogelijk het niet een keer over de verkeerssituatie in het centrum van het dorp te spreken. Ik las zonet over nieuwe ontwikkelingen, vandaar dat ik er vandaag over begin.

Even kort de geschiedenis: Stadskanaal besluit een parkeerroute aan te leggen Omdat het gebied een 30km-zone is, mogen er wettelijk geen ‘normale' rotondes geplaatst worden.. Toch wil Stadskanaal een veilig en goed doorstromend verkeer van en naar de parkeerterreinen. Een gespecialiseerd bureau komt met de vinding van ‘viertondes'. Vierkante verkeerspleintjes, waarop het verkeer van rechts voorrang heeft en dus niet het verkeer op de viertonde zelf. De raad die denkt dat van een gespecialiseerd bureau goede ideeën verwacht mogen worden, wordt in die verwachting teleurgesteld. Er heerst onvrede onder de bevolking. Er is onzekerheid en een gevoel van onveiligheid vanwege de onduidelijkheid en er zijn regelmatig opstoppingen op en rondom de pleinen. Al snel worden er wat wijzigingen aangebracht: er wordt een bord met verplichte rijrichting aangebracht en duidelijk gecommuniceerd dat verkeer van rechts voorrang heeft. Er moet wel gezegd worden dat waarschijnlijk juist door de onzekerheid mensen voorzichtiger gaan rijden en er gebeuren nauwelijks ongelukken op de viertondes. Het wordt ook een tijdje rustig rondom de pleintjes, zowel in woord en geschrift als verkeerstechnisch.

Enige tijd geleden echter heeft een lokale rijschoolhouder de rare situatie naar zijn eigen deskundigheid beoordeeld. Hij kwam tot de conclusie dat hij ‘binnendoor' linksaf zou mogen slaan op de rotondes. Nadat hij daar een keer voor werd aangehouden en bekeurd heeft hij bezwaar aangetekend en het voor laten komen, omdat hij de situatie duidelijk wilde hebben. Hij kreeg gelijk van de rechter! Het is dus feitelijk toegestaan om linksaf te slaan op de viertondes, ondanks de ronde blauwe bordjes met witte pijlen die aangeven dat om de paal in het midden gereden zou moeten worden. De ChristenUnie trok na de uitspraak direct aan de bel bij de wethouder dat er nu een (nog) onveilige(r) situatie is ontstaan en riep om actie.

Vandaag las ik het bericht dat de verkeerscommissie adviseert de pleintjes terug te brengen tot gewone kruisingen. (Zonder de obstakels in het midden denk ik) en met verkeer van rechts die voorrang heeft. Indien dat het besluit wordt, zijn we tien jaar verder en tegelijk tien jaar terug. Het project van de viertondes is dus definitief mislukt. Ik weet ook niet of ik er heel blij mee moet zijn, want gewone kruisingen zijn simpelweg gevaarlijker dan rotondes, en gezien het aantal ongelukken de laatste jaren, waarschijnlijk ook dan viertondes. Ik vroeg mij af of het ombouwen tot reguliere rotondes misschien een optie was en dan eventueel de 30km zone laten beginnen en eindigen bij de rotondes. Maar ja, ik ben geen deskundige, wie is dat nu eigenlijk nog wel: het verkeerstechnisch bureau, de rijschoolhouder, de kantonrechter, het college, de verkeerscommissie? We hebben er inmiddels wat voorbij zien komen. Het zal wel een leuke discussie worden binnenkort.

ChristenUnie: Ervaringsdeskundig op veel gebieden.

Labels
Weblog

« Terug

vorige logs > 2009

Geen berichten gevonden