Friesgroenthe

vrijdag 08 mei 2009 21:05

De Sociaal-Economische Raad van Noord Nederland heeft in haar rapport ‘koersvast' in de richting gewezen van verregaande samenwerking tussen de drie noordelijke provincies. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot één noordelijk landsdeel. In eerste instantie zou de samenwerking zich moeten richten op scholing, werkgelegenheid en de promotie van het Noorden, omdat dat nu nog te weinig efficiënt gebeurd.

Er zijn al verschillende mensen geweest die hebben gezegd dat de provincies opgedoekt zouden mogen worden. Daar ben ik nog niet van overtuigd. De provincies hebben zeker taken die het beste bovengemeentelijk uitgevoerd kunnen worden en te klein of te specifiek zijn om aan het rijk over te laten. Het openbaar vervoer en de infrastructuur is een goed voorbeeld denk ik. Die dingen zouden ook best op een gebied uitgevoerd kunnen worden die Noord-Nederland beslaat.

Voor samenvoeging wordt meestal het argument gebruikt dat het de efficiëntie verhoogt en de kosten bespaart. In het geval van gemeentelijke herindeling moet daarbij opgepast worden dat het lokale bestuur wel lokaal blijft, en niet een te groot gebied gaat beslaan. Bij de provinciale overheid heb ik daar gevoelsmatig minder moeite mee. Ik ben benieuwd hoe de provincies afzondelijk zullen reageren op het rapport.

Voor Stadskanaal zou het vervallen van de grens tussen Drenthe en Groningen een bevrijding kunnen zijn. Niet langer vastgeplakt aan de Semslinie! Het zou discussie over uitbreiding of ontwikkeling naar het Westen een stuk gemakkelijker maken. De laatste jaren is al gewerkt aan de samenwerking met Borger-Odoorn, maar de volledig onnatuurlijke grens tussen beide gemeenten die tevens een provinciegrens is heeft het altijd wel een extra complicerende factor gegeven. Laten we er het beste van hopen.

ChristenUnie: efficiënte overheid