Verhuizen

maandag 11 mei 2009 18:11

José en ik denken er over te gaan verhuizen. Met een baby (en alles wat je voor hem of haar mee sjouwt) boven in een lift-loze flat wonen lijkt ons geen ideaal scenario. Dus we ondernemen de nodige dingen om die verhuizing te realiseren. Allereerst zal er een nieuwe woonruimte gevonden moeten worden. Dat is op zich best een leuke zoektocht. Door de crisis staan er veel woningen te koop, tegen redelijke prijzen. De prijzen in Stadskanaal zijn sowieso op zijn minst acceptabel te noemen. (Ik zag laatst kort een stukje op de televisie over appartementen van soms nog geen 40 m2 op één van de gewildste plekjes in Amsterdam bij het Vondelpark, waar grif miljoenen voor gevraagd én betaald worden.)

Als we eenmaal een nieuwe woning gevonden hebben wacht ons nog het nodige werk. De nieuwe woning op de eigen wensen inrichten en misschien verbouwen, inpakken van ons eigen boeltje en het leeghalen van het oude huis, en uiteraard het verhuizen zelf. Toch leert mijn ervaring dat het over het algemeen een leuke tijd is. Je bouwt aan een stukje toekomst.

Verhuizen is echter niet altijd leuk. De gemeenteraad moet straks gaan beslissen of wij een aantal gezinnen die aan de Zijdstukkerweg wonen ook gedwongen laten ‘verhuizen’. Dat wil zeggen dat ze alleen de adreswijziging dienen te versturen (die overigens door de gemeente zal worden vergoed dan.) De rest van de opsomming hierboven gaat voor hen niet op. Ze blijven namelijk in het zelfde huis op de zelfde plek wonen. Alleen de plaats waar het onder valt zal dan niet langer Stadskanaal, maar Onstwedde zijn.

De straat waaraan zij wonen lijkt volgens het college op de kaart eerder bij Onstwedde te horen dan bij Stadskanaal. Het heeft echter altijd bij Stadskanaal gehoord. De bewoners vinden het geen leuk idee dat ze straks formeel dan niet meer in Stadskanaal wonen en hebben bezwaar aangetekend tegen het besluit van het college. De commissie rechtsbescherming heeft vervolgens gezegd dat de raad er een besluit over moet gaan nemen.

Puur naar de kaart gekeken lijkt het inderdaad beter bij Onstwedde te passen dan bij Stadskanaal. De beweegredenen van de bewoners om er tegen te protesteren begrijp ik echter ook. Ik vermoed dat zij het echter gaan verliezen van het algemeen belang: een goede en logische indeling van de woonplaatsen. De compensatie zal dan echter wel afdoende moeten zijn.

ChristenUnie staat voor een betrouwbare overheid. Tip nummer 70 al weer.