Slager

vrijdag 15 mei 2009 21:07

Sinds ruim twee jaar heeft de ChristenUnie ook vertegenwoordigers in de colleges van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincies. In Groningen kwam de allereerste gedeputeerde namens de ChristenUnie aan het roer, en is – zo merkte hij zelf op – dus de langstzittende ChristenUnie-gedeputeerde (met enkele dagen of weken meer dan zijn collega’s).

De afgelopen twee dagen heb ik hem, we hebben het over Rudi Slager, ook twee keer horen spreken. Eergisteren was hij op een interessante en aardig bezochte ledenvergadering van de ChristenUnie in Onstwedde, waar hij vertelde over zijn ervaringen in zijn nieuwe ambt en een stel anekdotes. Uiteraard was er ook de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Op een vraag over de mogelijke komst van kolencentrales in het Eemsmond-gebied wist de gedeputeerde te vertellen dat op dit moment 20% van onze (Nederlandse) energie al geïmporteerd moet worden. Een groot deel daarvan komt bijvoorbeeld uit Frankrijk waar het opgewekt wordt als Kernenergie! Veel tegenstanders op ecologische gronden beseffen dat onvoldoende. Indien de kolencentrales er niet komen zal er steeds meer kernenergie moeten worden geïmporteerd! Het omvat echter een ‘beperkte’ termijn: als het goed is moet de ontwikkeling van duurzame groene energiebronnen in 2050 afdoende zijn om de ‘grijze’ energiebronnen volledig te vervangen.

Gisteren zag ik onze gedeputeerde voor de tweede maal in twee dagen. Hij was aanwezig bij de start van de sanering van de grond, rondom de oude gasfabriek aan de Veenstraat in Stadskanaal. Daar mocht hij samen met de verantwoordelijke wethouder de starthandeling verrichten. De sanering van oude gasfabrieksterreinen valt namelijk ook onder zijn verantwoordelijkheid als milieu-gedeputeerde. Het is toch mooi om te zien dat de ChristenUnie een serieuze partner is op verschillende bestuursniveaus.

ChristenUnie: op alle niveaus actief