vrijdag 29 mei 2009 20:11

Stadskanaal heeft een partnergemeente. In Duitsland, vlak boven Bremen ligt een gemeente met zo’n 18.000 inwoners, die al dertig jaar onze ‘vrienden’ zijn: Liliënthal. Die partnerschap uit zich op verschillende wijzen. Er zijn regelmatig uitwisselingen tussen inwoners, die dan bijvoorbeeld het stuk gaan fietsen. Verschillende inwoners doen daar trouw aan mee. Een ander onderdeel is de tweejaarlijkse bezoeken van de gemeenteraden aan elkaar. Vandaag was het de beurt aan onze oosterburen om naar Stadskanaal te reizen. Vanochtend om 10 uur was een halve Stadskanaalster gemeenteraad present om een halve Duitse raad te ontvangen.

Zo’n dag is er met name opgericht om van elkaar te leren. Het ging vandaag met name over onderwijssystemen en de problematiek die in beide gemeenten speelt van de jongeren die school verlaten zonder diploma of startkwalificatie en hoe die problematiek aan te pakken.

We begonnen daartoe met een gezamenlijke raadszitting waarin ambtenaren van beide gemeenten over de eigen aanpak vertelden. Vervolgens werd er naar het Noorderpoortcollege (NPC) gelopen waar we een lunch ontvingen die voor ons bereid werd door de leerlingen van het college. Het smaakte zeer goed. We hadden door die lunch al een beeld van hoe het NPC werkte, en kregen daarna een rondleiding om dat beeld volledig te maken. Een bezoek aan onze nieuwe bibliotheek stond vervolgens op de agenda. We kregen ook daar een rondleiding en uitleg over de werkwijze van de bibliotheek in dit digitale tijdperk. Het lijkt erop dat die zich goed aanpassen aan de wensen en eisen van deze tijd.

Onze oosterburen kregen na deze vele informatie de mogelijkheid om te ontspannen en het nodige holland-prullaria (Vooral het suikerbrood schijnt populair te zijn) op de kop te tikken tijdens een Spaziergang door ons centrum. Voor mij was dat het moment om af te haken. Collega Okko nam tenslotte de honneurs waar tijdens het diner waarmee het bezoek beëindigd werd.

ChristenUnie: niet alleen, maar samen