Verantwoording

zaterdag 30 mei 2009 16:26

Afgelopen week was het verantwoordingsdag in de Tweede Kamer. Ook wel bekend als ´gehaktdag´. Het kabinet legt verantwoording af over het gevoerde beleid over het afgelopen jaar en de kamer haalt de jaarcijfers door de gehaktmolen.

Sinds het dualisme werd ingevoerd en college en raad werden gescheiden bestaat er ook de mogelijkheid van een verantwoordingsmoment op lokaal niveau. De gemeenteraad krijgt namelijk een jaarverslag en jaarrekening gepresenteerd door het college. In sommige gemeenten wordt hier al hard werk van gemaakt. De jaarrekening was in Stadskanaal echter eigenlijk altijd een ondergeschoven kindje ten opzichte van met name de voorjaarsnota, die rond de zelfde tijd verschijnt. Nog niet zo lang geleden was het zelfs bijna een hamerstuk. We keken alleen maar vooruit, maar nooit terug.

Dat kan de bedoeling niet zijn. De voorjaarsnota is alweer vooruitkijken naar de begroting. De begroting handelt ook over komende jaren. De jaarrekening biedt de ultieme mogelijkheid ook de prestaties en de geboekte resultaten te beoordelen. Als raad heb je drie taken. Volksvertegenwoordigen, kaderstellen en controleren. We dienen de opdrachten die we het college mee hebben gegeven in bijvoorbeeld de begroting 2008 te controleren, of ze naar behoren zijn uitgevoerd.

De ChristenUnie neemt verantwoording serieus en hield vorig jaar als enige fractie een uitgebreid betoog met een beoordeling van het gevoerde beleid. Eerlijk over wat goed ging, duidelijk over waar wij van vinden dat het anders of beter had gemoeten. Ook dit jaar zullen we dat weer doen. En we kunnen ons voor gaan bereiden, want zojuist viel de jaarrekening 2008 op de mat.

ChristenUnie: Evalueer en leer
Neemt haar taken serieus