Krimp

maandag 15 juni 2009 19:06

RTV Noord meldt dat Noord- en Oostgroningen officieel is aangemeld als krimpgebied door het kabinet. Dat betekent dat het kabinet er van uitgaat dat deze kanten van onze provincie vermoedelijk te maken gaan krijgen met een forse terugloop in het inwoneraantal. Dat betekent voor de betreffende gemeenten – en vooralsnog ga ik er niet vanuit dat Stadskanaal daar ook bij hoort – dat er wijzigingen in het beleid doorgevoerd zullen moeten worden. Een eventuele terugloop van het aantal inwoners heeft namelijk ook een behoorlijke invloed op het inkomen van de gemeente en dus ook op de houdbaarheid van voorzieningen.

Voor Stadskanaal is het ook erg interessant om te weten welke kant het uit zal gaan met de inwonersaantallen. De laatste jaren is het aantal inwoners best fors gedaald, namelijk met 700 in 2 jaar. Daar waren gedeeltelijk plausibele verklaringen voor. Er is ook enige onenigheid over de cijfers tussen de verschillende cijferaars. Het CBS hanteert nog steeds een minieme groei-verwachting voor onze gemeente, omdat wij een centrumfunctie hebben. Daar houden we voor nu dan ook aan vast en maken we beleid op. Uitgaan van krimp draagt namelijk het risico van een zichzelf vervullende profetie in zich. Toch zullen we de ontwikkelingen goed in de gaten moeten blijven houden en ondertussen sterk blijven inzetten op handhaven van de voorzieningen.

ChristenUnie: Aandacht voor demografische ontwikkelingen