Stukje armer

dinsdag 16 juni 2009 11:52

Op dit moment geeft de directeur van het CPB een persconferentie over de stand van de economie en de verwachtingen voor de komende tijd. Er klinken weinig posieve geluiden. Historische krimp, groot overheidskort, stijgende werkloosheid en dalende koopkracht. Één specifiek zinnetje in zijn lange betoog viel mij op. We worden blijvend een stukje armer.

Dat zal misschien even slikken worden. De vraag is uiteraard wat ‘dat stukje’ inhoudt.

We hebben het eigenlijk al jarenlang ontzettend goed gehad in Nederland. Ik durf bijna te zeggen dat de gemiddelde Nederlander verwend is. Als ik zo rond me heen kijk in onze woonkamer staan daar een behoorlijk aantal artikelen die niet noodzakelijk zijn, c.q. luxeartikelen, en dat geldt voor bijna iedereen bij wie ik wel eens binnen kijk. We hebben het over het algemeen nog altijd goed (financieel) in dit land. De vraag is of dat gaat veranderen met een paar procent krimp van de economie. Het zal echter relatief gezien wel een zwaardere tijd worden, met name voor mensen die hun baan zullen verliezen. Als je luxe gewend bent, zal het moeilijker zijn om daar afstand van te doen. Het is goed dat we net een nieuw armoedebeleid hebben vastgesteld. Wat dat betreft staat de organisatie nu klaar voor de mensen die er een beroep op zullen moeten gaan doen. Ik hoop dat de maatregelene voldoende zijn. We zullen het goed in de gaten moeten gaan houden.

ChristenUnie: armoedebeleid goed regelen