Rekeningcommissie (2)

donderdag 18 juni 2009 18:00

Het was weer zover. Na drie maanden, 1 afgelaste en 2 verschoven data was er weer rekeningcommissie. (Op 11 maart heb ik al verteld wat de commissie doet, hier kunt u dat lezen.) Gisteravond zaten we met 7 mannen bij elkaar, maar toch was de opkomst mager. Er waren namelijk maar twee raadsleden. VVD, CDA en GBS lieten verstek gaan. Misschien dat het te maken had met de verschoven data, maar opmerkelijk was het wel. Het is dat PvdA en ChristenUnie een meerderheid vertegenwoordigen samen, anders was het helemaal triest geweest. Vooral ook omdat de accountant aanwezig was om zijn bevindingen bij onze jaarrekening toe te lichten. Daarnaast waren er twee mensen van de gemeente die over de cijfers gaan en twee medewerkers van de griffie aanwezig, en dat allemaal om de raadscommissie bij te staan in haar werk.

Ik was blij dat ik een paar vragen en opmerkingen had voorbereid. In het bijzonder één daarvan werd leuk ontvangen door de accountant. We hebben een overschot van 2,3% ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. De accountant schrijft dat een overschot van 1 tot 3% acceptabel is. Ik vroeg hem of het klopte dat een overschot van minder dan 1% dus niet acceptabel zou zijn? Dat is uiteraard niet het geval... Verder werd er gesproken over een complexe constructie rondom persoonsgebonden budgetten. Daar kan de raad later haar voordeel nog mee doen. Het belangrijkste van gisteravond is echter dat de accountant opnieuw kon vertellen dat de gemeente haar zaakjes goed voor elkaar had, wat betreft de financiële huishouding. Een compliment voor onze ambtenaren!

ChristenUnie: Ere wie ere toekomt