Gesprek

donderdag 25 juni 2009 12:00

Vanavond staat ‘ie’ op het programma. Het gesprek. Ik kreeg een uitnodiging om te komen praten. En dat zal ik ook gaan doen. Van kwart voor tot kwart over acht. Ik zal er zijn...

In het kader van de transparantie: De ChristenUnie is hard aan het werk om de lijst samen te stellen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. In vier stappen kan een kandidaat de ChristenUnie gaan vertegenwoordigen in de gemeenteraad. In omgekeerde volgorde zal ik ze kort aanstippen.

Het zijn uiteindelijk de kiezers die het laatste woord hebben. Die besluiten namelijk hoeveel vertegenwoordigers de ChristenUnie af mag vaardigen en welke personen van de lijst dat mogen doen. Een kwart van de kiesdeler (vorige keer 170 stemmen) is al voldoende om iemand op de lijst op te laten schuiven over iedereen heen met minder stemmen. De vorige verkiezingen werd de lijst van de PvdA bijvoorbeeld helemaal op zijn kop gezet door de kiezers, die de nummers 6, 7, 8 en 10 over de nummers 2 t/m 5 heen tilden. Ook ik mocht van de kiezer een plekje naar boven opschuiven. Gelukkig had dat verder geen consequenties wat betreft de bezetting in de raad.

De lijst waarop de namen staan waarop gestemd kan worden, wordt binnen de ChristenUnie bepaald door de leden. In het najaar zal een ledenvergadering gehouden worden waarop alle leden van de Stadskanaalster kiesvereniging zich uit kunnen spreken over de volgorde van de lijst. Die vastgestelde lijst komt terecht op de stembiljetten.

Tijdens die ledenvergadering wordt gewerkt met een conceptlijst. Die is opgesteld door het bestuur. Zij hebben de taak om met die lijst te komen en een volgorde voor kandidaten te geven waarvan zij denken dat die het beste is voor de ChristenUnie, rekening houdend met de profielschets voor raadsleden die is vastgesteld door de leden en kijkend naar relevante eigenschappen als achtergrond, achterban, woonplaats, ervaring etc. etc.

Het bestuur draagt daarvoor de verantwoordelijkheid maar heeft de praktische taken van werving, sollicitaties en interviews uitbesteed aan een commissie van drie leden. Die komen dus met een concept concept-lijst met uitleg waarom zij bepaalde personen op bepaalde plekken plaatsen. Deze commissie is inmiddels met haar werkzaamheden bezig. Enige tijd geleden is de aanmeldingsprocedure geëindigd. Vorige week was de commissie ook te gast in de fractie om daar even de sfeer te proeven. Ze zijn op dit moment druk bezig met het interviewen van kandidaten.

En dan zijn we bij het begin van mijn verhaal. Want vanavond mag ik voor de commissie verschijnen.

ChristenUnie: Regelt het goed