Openbaar

maandag 29 juni 2009 21:22

De afgelopen twintig jaren heeft zich de internetrevolutie voltrokken. Over de hele wereld kan informatie worden gezocht, gevonden en uitgewisseld. Tot in het extreme aan toe. Over bijna iedereen is gewenst en ongewenst informatie op het internet te vinden. Het is erg moeilijk om eens geplaatste informatie te laten verwijderen. Zeker als je bedenkt dat google elke ooit bezochte pagina in haar gigantische archief opslaat. Ze hebben zichzelf tot doel gesteld alle informatie, overal en voor iedereen openbaar te maken. Dat gaat natuurlijk heel ver, maar de organisatie is al een heel eind op weg. Internet is echter zo ongrijpbaar dat er moeilijk beperkende maatregelen aan verbonden kunnen worden.

Openbaarheid van bestuur is wel een groot goed. In Nederland kennen we zelfs een wet openbaarheid van bestuur die regelt dat burgers openbaarheid van de overheid kunnen eisen. Af en toe dient er echter een besluit in beslotenheid te worden genomen. De afgelopen raadsperiode is er bijvoorbeeld een aantal keren in beslotenheid vergaderd over voorbereidingsbesluiten op bestemmingsplannen. Daar zat dan volgens het college een noodzaak achter om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan die plaats zouden kunnen vinden als het besluit voor publicatie bekend zou worden. Die beslotenheid is niet iedereen altijd blij mee. Het is ook al een tijdje niet meer voorgekomen dat de wethouder op deze wijze probeerde dingen te regelen.

Soms is het beslotenheid echter wel goed. Het gebeurt in de gemeenteraad bijvoorbeeld ook als het over personen gaat. De sollicitatieprocedure voor de nieuwe burgemeester gebeurde volledig achter gesloten deuren om alle afvallers te beschermen voor beschadiging. Alle raadsleden hebben 75 jaar zwijgplicht over de bewuste vergadering. Dus als u er nog vragen over heeft, mogen ze in 2084 beantwoord worden. We zullen zien of google er eerder achter is!

ChristenUnie: Eerlijk en open