Betutteling

woensdag 01 juli 2009 19:41

Nog 245 dagen / 35 weken

Gisteren verscheen een verontrustend bericht op de internetsite van het Dagblad van het Noorden: Cannabis verdringt alcohol bij jeugd. Cannabis heeft alcohol ingehaald als primaire verslaving bij jongeren tot 23 jaar. Met forse getallen stijgt het aantal verslaafden van wat in Nederland dus duidelijk onterecht bekend staat als een softdrug. Dat begrip is namelijk gestoeld op de ideeën van “toelaatbare risico’s” en “geringe kans op verslaving”. Het zijn ook niet de minsten die aan de bel trekken: Verslavingszorg Noord-Nederland en het Trimbos-instituut. De verklaring voor het toename van het aantal verslaafden in de opvang ligt volgens Trimbos met name aan het verlagen van de drempels voor de zorg. Het instituut weet echter ook te melden dat er steeds meer mensen, door de hele samenleving heen, zware gebruikers zijn die nauwelijks meer aanspreekbaar zijn, slecht presteren op school of werk en in een sociaal isolement terecht komen.

Ik hoef u denk ik niet te vertellen hoe de ChristenUnie over drugs denkt. Wat mij wel altijd opvalt, is hoe andere partijen laatdunkend doen over ons softdrugstandpunt en eventuele problemen proberen te bagatelliseren. “Mensen moeten vrij zijn om hun eigen keuzes te maken.” Dat klopt, mensen hebben eigen verantwoordelijkheid. Maar er is ook de mogelijkheid om mensen voor slechte keuzes te beschermen. Wie kiest er tenslotte vrijwillig voor verslaving?

Een non-argument dat soms in het lokale drugsdebat naar voren wordt gebracht is “je gaat alcohol toch ook niet verbieden?” Daarmee wordt dus eigenlijk gezegd dat je één probleem niet aanpakt omdat je een ander probleem ook niet volledig op kan lossen. Alsof je zegt dat je onveilige verkeerssituaties niet aan hoeft te pakken omdat je toch niet kan voorkomen dat mensen fouten maken in het verkeer. Om terug te komen op het drugsonderwerp: (andere) harddrugs zijn toch ook niet voor niets verboden? Het betekent enkel het opschuiven van wat toegestaan wordt en wat niet.

De ChristenUnie wordt regelmatig een betuttelende houding verweten. Kritisch als de ChristenUnie ook naar zichzelf is, heeft ze het concept van betutteling laten onderzoeken door het Wetenschappelijk Instituut. Ik heb het daaruit voortvloeiende document nog niet gelezen, maar ik denk dat het gevoel van betutteling gewoon een misinterpretatie is van de logische maatregelen die voortvloeien uit de wens van de ChristenUnie voor een gezonde en veilige samenleving. De Nederlander verzekert zich voor alles, maar weigert de gevaren uit te sluiten! De overheid dient wat ons betreft te zijn als een schild voor de zwakkeren. Waarom zouden we mensen überhaupt in de verleiding willen laten komen om drugs te gaan gebruiken?

ChristenUnie: Een gezonde samenleving