Benchmark

donderdag 09 juli 2009 08:48

Veel medewerkers en bestuurders van een organisatie willen regelmatig en graag weten hoe ‘ze het doen’ in vergelijking met vergelijkbare ondernemingen. Ook gemeentelijke organisaties laten allerhande zaken in een tabelletje zetten om te kunnen zien op welke vlakken ze het goed doen en op welke vlakken nog verbetering welkom is.

Nog niet zo lang geleden had het blad Elsevier het idee dat ze gemeenten moesten gaan beoordelen op hun woongenot. Pekela kwam als slechtste gemeente uit de bus om te wonen. Dat kwam daar nogal hard aan. Wat wel opvallend was, was de Randstad-geörienteerdheid van het onderzoek. Van de eerste 10 lagen 7 of 8 gemeenten in Holland.

Zojuist las ik op mijn email de uitkomsten van een ‘benchmark’, een vergelijkend onderzoek in het Nederlands, van de afdeling publiekszaken van een groot aantal gemeenten. Hoe is de service, bejegening, behandeling, kosten en wachttijd aan de balie. Onze gemeente wordt door haar klanten ruim voldoende beoordeeld. Dat is goed om te zien. Duidelijk is echter ook dat de wachttijd van de nodige vergunningen omlaag kan en dat er veel meer producten electronisch (via internet) kunnen worden aangeboden.

ChristenUnie: Neutrale vergelijkingen kunnen nuttig zijn