Bootjes

donderdag 23 juli 2009 22:54

Zojuist reden we door het centrum van Stadskanaal. Het viel me de laatste tijd al op dat er erg veel bootjes te vinden zijn in het kanaal. Vanavond was dat weer het geval. Dat is mooi. Het ziet er gezellig uit, maar veel belangrijker, het levert de plaatselijke middenstand waarschijnlijk ook wat op. Toerisme, ook over de waterwegen, bevorderen is dan ook niet voor niets iets dat de ChristenUnie van harte toejuicht.

Het varen over het kanaal is iets wat alle partijen steunen. De meningen zijn echter nog wel verdeeld over de brugbediening. De ChristenUnie wenst niet dat op de zondag mensen door de gemeente aan het werk gezet moeten worden om de bruggen te bedienen. Dat mensen willen varen okay, maar we vinden het niet nodig om daarvoor onze medewerkers te vragen de zondagsrust op te geven. Want dat is in dit geval ónze verantwoordelijkheid.

Nog niet zo lang geleden is in de raad gesproken werd over brugbediening op zondag. Toendertijd werd door de wethouder verklaart dat het in ieder geval de komende jaren nog niet aan de orde was. Onze buurgemeente Vlagtwedde heeft namelijk besloten om pas te beginnen met de brugbediening op zondag als het kanaal Erica-Ter Apel gerealiseerd is. Tot die tijd is het zeker niet nodig dat Stadskanaal er mee zou beginnen.

In dat zelfde debat besloot ChristenUniecollega Ingrid Sterenborg naar de opmerking dat we hopen dat tegen die tijd ook de geautomatiseerde brugbediening een feit kan worden... Dat vind ik een mooi standpunt. We zijn niet tegen brugbediening op zondag, tenzij het door personeel dient te gebeuren.

ChristenUnie: Inzetten op automatische brugbediening