Vertrouwen

dinsdag 18 augustus 2009 16:35

De afgelopen weken hebben twee politieke partijen die op dit moment niet in de raad zitten van zich laten horen. De SP hield een verkeersactie. Ze hielden automobilisten staande en informeerden of de maximumsnelheid bekend was. Ze verzochten de automobilisten zich aan de snelheid te houden. Daarnaast hebben ze ’30’ en ‘50’ op verschillende wegen gekalkt. Ik heb er toch mijn bedenkingen bij. Hoe goed het ook is om mensen bewust te laten worden van verkeersveiligheid. Dit lijkt mij niet de manier. Op de foto bij het bericht was zichtbaar dat de SP-leden op straat stonden en een obstakel met verkeersinstructie op de weg hadden gezet. Ik vraag me af hoe veilig dat is. Volgens mij is het daarnaast niet zomaar toegestaan om verkeersinstructies aan te brengen op of naast de weg. De politie had echter niets gedaan, hetgeen leidde tot uitgesproken dankbaarheid van de SP-woordvoerder. Dat geeft mij de indruk dat ze vermoedden dat ze niet legaal bezig waren. Ik vind het toch bijzonder dat een groepering die deel wenst te nemen aan het bestuur de regels zelf aan haar laars lapt. Een raadslid die tijdens zijn zittingsperiode in aanraking komt met politie of justitie wordt meestal vriendelijk verzocht om zijn zetel in te leveren. Er wordt van bestuurders verwacht dat ze integer zijn en juist een voorbeeld zijn.

De andere partij die van zich liet horen was D66. De partij die tegenwoordig uitgebreid kritiek kan leveren op het beleid dat grotendeels ingezet werd in de jaren dat ze meeregeerden en daar erg populair mee wordt. De lokale tak mikt op 3 of 4 zetels en collegedeelname. “Ze gaan politiek bedrijven die niet door angst wordt geleid, maar gericht is op vertrouwen in mensen” valt op persburo.eu te lezen. Het klinkt heel sympathiek. Maar wekt ten eerste onterecht de indruk dat de huidige politiek zich wel door angst laat leiden en gaat ten tweede voorbij aan het slechte track-record dat mensen hebben als ze het op eigen houtje willen doen (en God vergeten). Het Oude Testament staat vol met verhalen over hoe het fout gaat als de mensen God niet gehoorzamen en hun vertrouwen stellen in andere mensen of afgoden. De ChristenUnie is zich bewust dat zonder Gods zegen weinig tot stand zal komen en daarnaast dat mensen soms bescherming en hulp nodig hebben.

Het vertrouwen in de markt is beschaamd de afgelopen tijd. Het vertrouwen in de mens door de geschiedenis heen. Veel van de problemen die onze samenleving tegenwoordig in haar greep houden zijn mijns inziens voornamelijk het gevolg van het verlaten van God en gebod in een roep om wat – met name door D66 – onterecht vrijheid genoemd wordt. Mochten beide partijen inderdaad in de raad terecht komen, dan gaat dat nog interessante discussies opleveren.

ChristenUnie: met vertrouwen