Fout

woensdag 16 september 2009 18:19

Nog 168 dagen / 24 weken

U heeft een paar weken geleden uitgebreid in de lokale media kunnen vernemen dat Stadskanaal goed weg komt wat betreft de crisis en de daaruitvolgende bezuinigingsplannen van het Rijk. Een ton negatief was het saldo over vier jaren. Dat viel reuze mee, vergeleken met andere gemeenten. Wethouder Duit was er als de kippen bij om een persbericht uit te laten gaan en te vertellen dat het te maken had met een solide begrotingsbeleid.

Helaas, helaas, helaas. Er blijkt een rekenfout gemaakt en Stadskanaal komt misschien wel 2 miljoen euro structureel negatief uit! Dat bericht komt nog niet zo snel naar buiten. Het is meegedeeld aan de fractievoorzitters, en ik heb het dus via-via mogen vernemen, maar de raad is verder nog niet op de hoogte gesteld. Er gaat ook geen persbericht de deur uit dit keer.

Uiteindelijk kan de wethouder er niets aan doen dat er een rekenfout is gemaakt, hij is echter wel verantwoordelijk. Daarbij komt dat hij ook een actieve informatieplicht heeft naar de raad toe. En zeker als het om dit soort bedragen gaat en na alle bombarie over de meevaller, dat er eerst een persbericht de deur uit is gegaan en de mededeling in de raad is gedaan dat Stadskanaal er relatief goed voor staat, had ik op zijn minst verwacht dat de wethouder even een email of een brief de deur uit zou doen.

Nog veel kwalijker is het dat de bevolking het idee nog steeds heeft dat er genoeg geld is en het dus – ook voor ons - veel moeilijker uit te leggen zal zijn dat er ineens 2 miljoen bezuinigd zal moeten worden. Zeker als de wethouder zijn fout zelf niet recht zal gaan zetten.

Ik ben heel benieuwd wat hij maandag over een week in de raad te vertellen heeft over het voorval. Wethouder Duit maakt het zichzelf ook niet gemakkelijk...

ChristenUnie: Informatieplicht serieus nemen