BIBOB

woensdag 14 oktober 2009 17:22

Nog 140 dagen / 20 weken

Voor niet-ingewijden in de politiek is de titel van dit stukje misschien een raadsel. Wellicht dat u associaties heeft met een vorm van Jazzmuziek van halverwege de vorige eeuw. Beide worden wel op dezelfde wijze uitgesproken, echter volledig anders gespeld: de muziekvorm is namelijk Bebop. De titel heeft ook niets te maken met een nieuw of specifiek type onbeschonken bestuurder. Het is de afkorting van (Wet) bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. De afkorting BIDHOP was dus correcter geweest, maar ach, dat bekt niet zo lekker natuurlijk.

De wet geeft colleges van B&W de mogelijkheid bij het verstrekken van vergunningen de antecedenten na te gaan van de vergunningaanvrager of -houder. Mensen met criminele antecedenten kunnen op deze grond een vergunning geweigerd worden. Hiermee wordt het moeilijker om bijvoorbeeld horeca-, prostitutie- of gokzaken te openen voor het witwassen van zwart geld.

Het instrument blijkt zowel noodzakelijk als nuttig. Drieëntachtig procent van de eigenaren van growshops bleken in Venlo criminele antecedenten te hebben. In verschillende randstadgemeenten wordt met BIBOB in de hand prostitutielocaties schoongeveegd. Het instrument blijkt ook preventief te werken omdat criminelen vaak niet eens meer proberen een vergunning te krijgen.

Het blijkt wel lastig om het toe te passen op coffeeshops. Omdat cannabisteelt en verkoop nog steeds –terecht – illegaal is in Nederland, heeft elke vergunningaanvraag automatisch criminele aspecten. Er is dus altijd genoeg last om op grond van de wet BIBOB een vergunning te weigeren. Maar ja, zo logisch als de ChristenUnie wil de rest van de politieke partijen nog steeds niet denken.

Waarom dit hele verhaal over BIBOB? We zijn met het verkiezingsprogramma bezig en daarin leek het ons nuttig om een zinsnede op te nemen over deze mogelijkheden. Het was ons echter niet geheel duidelijk in hoeverre Stadskanaal gebruik maakt van dit instrument. Daarom ben ik daar vandaag achter aan gegaan. Het blijkt dat Stadskanaal het middel soms inzet. Er zijn beleidsregels opgesteld. (Die kunt u hier lezen.) Echter growshops en smartshops worden nog buiten beschouwing gelaten. Het zinnetje in het verkiezingsprogramma zal dus oproepen om dit middel ‘optimaal’ te gaan gebruiken. Wat ons betreft mogen alle drugsgerelateerde zaken vergunningplichtig worden en daardoor onder BIBOB gaan vallen.

ChristenUnie: gebruik maken van BIBOB