Zondag

zaterdag 17 oktober 2009 17:23

Zojuist hoorde ik in de auto op de radio dat het aantal zondagsvoetballers is afgenomen en er een verschuiving richting het vrijdagavond- en zaterdagvoetbal plaats vindt. Verrassend. Er zouden 10% minder voetballers op de zondag hun hobby beoefenen. Het totaal aantal leden van de KNVB was wel toegenomen, bleek uit hetzelfde bericht. Misschien dat de kerkgang wel weer is toegenomen? Of zouden meer en meer mensen de zondag gebruiken voor familiebezoek? Of zou Nederland op tegenwoordig ook op zondag moeten werken?

De afgelopen week kwam ook de Telegraaf met het nieuws met haar zondagskrant te moeten stoppen. Het bleek niet rendabel om het project in stand te houden. In de voorlaatste week van december zal de laatste zondagskrant op de mat vallen.

Stadskanaal loopt soms wat achter wat betreft trends. Ik hoop echter wel dat hier volgend voorjaar ook het besef door gaat dringen dat het zo vol mogelijk stoppen van de zondag allerminst vooruitgang te noemen is. Dat de vrijheid voor de één om te winkelen op zondag de verplichting voor de ander betekent om op zondag achter de kassa te staan. Dat de vrijheid voor de één om zijn bootje door het kanaal te sturen nog steeds de noodzaak voor de ander betekent om de brug open te doen. Dit college, nota bene met het CDA, moest en zou in het collegeprogramma opgenomen hebben dat er geïnvesteerd werd in activiteiten, ook op zondag. Een vijfduizend euro hadden ze er voor over. We hebben ze er eigenlijk niet meer over gehoord.

ChristenUnie: niet ik, maar wij

ChristenUnie: samenleven doe je niet alleen