Recreatiepark

donderdag 22 oktober 2009 19:03

Inmiddels speelt de casus al bijna twee jaren. Vanuit het niets kwam wethouder Booij met een attractiepark op de proppen. Hij had het goedkoop op de kop kunnen tikken, omdat het in Appelscha niet rendabel was. Omdat de raad door dit verkooppraatje nog allerminst overtuigd was, werd de wethouder gevraagd om onderzoek naar de bijkomende kosten. Zomaar 2 ton in een park steken leek ons niet een teken van erg sterk bestuur.

Dat onderzoek kwam er. Er moest 7 ton bij een park dat inmiddels 3 ton moest kosten. De raad reserveerde dit geld. Uit de nieuwe cijfers waar we maandag over moeten besluiten blijkt dat het niet 7 ton extra moet kosten, maar daarbovenop nog eens 425000. Dat zou samenhangen met de vestiging van het recreatiepark van Piet Plezier waar ik begin mei al over schreef. Het wordt allemaal wel erg gortig. Daarnaast blijken omwonenden toch wel angst te hebben voor overlast door lawaai en toegenomen verkeersdrukte.

De ChristenUnie heeft al snel aangegeven het hele project in samenhang te willen zien met de STAR, die in dezelfde omgeving actief is. Het geheel kan elkaar versterken, denken wij. De STAR kampt echter opnieuw met financiële problemen, hetgeen misschien ook wel weer tonnen gaat kosten. Het blijft een erg moeilijke afweging. Wanneer is het genoeg geweest? Wanneer zeg je: we hebben er geen vertrouwen meer in dat het ooit goed gaat draaien? De vorige keer – eind mei - dat het over de STAR ging, hebben we al aangegeven dat we een volgende keer misschien een andere afweging zouden maken en mogelijkerwijs niet opnieuw zouden steunen. Vervolgens breekt er brand uit en dat kan je de STAR toch moeilijk kwalijk nemen. Wél dat ze de voertuigen zwaar hebben onderverzekerd. De STAR heeft zover ik weet nog geen subsidieverzoek ingediend, maar als die komt is daar zeker het laatste woord nog niet over gezegd.

Samenvattend zitten we dus met twee potentiële mooie attracties die elk forse geldbedragen vragen van de gemeente. Als ik zeker zou weten dat het voor de laatste keer was dat er geld voor nodig was zou ik ze het meteen wel toe willen zeggen. Die zekerheid heb je echter nooit. Dat maakt het extra lastig. Vanavond zullen we in de fractievergadering een standpunt in moeten nemen. Wordt dus vervolgd.

ChristenUnie: experts in het nemen van beslissingen