Rara...

dinsdag 03 november 2009 10:45

Nog 120 dagen / 4 maanden

... wat doet de PvdA. Op RTV Noord was een interview met de fractievoorzitter van de lokale PvdA te horen. Helemaal waarom weet ik niet. Misschien wil RTV Noord graag laten horen hoe zeer de PvdA aan het draaien is geslagen. Omdat vragen daarover echter niet duidelijk gesteld zijn, zal ik het proberen te verhelderen.

Het college komt met een begroting voor het komende jaar en een aantal voorstellen. Let wel, een college met een grote PvdA inbreng. Grotendeels gebaseerd op wensen van de raad c.q. de PvdA fractie. De fractie noemt die begroting nu onverantwoord! Dat vinden wij ook wel enigszins, dat is het probleem niet. Het verbaast wel dat de PvdA dit plotseling richting het eigen college roept.

Zojuist meende de heer Kanter te moeten melden dat grote uitgaven op dit moment niet verantwoord zijn. Hij verwacht over een half jaar meer financiele duidelijkheid te hebben om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen. Het wordt dus vooral niet op de lange baan geschoven en ze zijn ook niet tegen. Planontwikkeling moet doorgaan.

Een aantal opmerkelijke zaken in dat standpunt.

Ten eerste: hoeveel duidelijker gaat de financiële toekomst over een half jaar zijn in een onzekere tijd als de huidige? Wie zegt dat er over een half jaar meer duidelijkheid is en dat de beslissingen dan wel verantwoord zijn? Waar haalt hij die termijn van een half jaar vandaan? Is de crisis dan over?

Ten tweede: wat is er gebeurd met het snel oppakken van projecten in het kader van de crisisaanpak. Enkele maanden geleden was de PvdA er als de kippen bij om een crisisdocument op te stellen. (In plaats van het college daartoe de opdracht te geven, maar dat terzijde). Belangrijk toen was om veel werken snel uit te voeren om de lokale en boven-lokale economie zoveel mogelijk te steunen.

Ten derde: het moet een half jaar uitgesteld worden. Waarom toch wil de PvdA de beslissingen over de verkiezingen heen tillen? Durven ze de verantwoordelijkheid niet aan van impopulaire beslissingen als bijvoorbeeld het recreatiepark waar al veel verzet tegen is in het rode Stadskanaal-noord?

Kortom ik ben blij met het plotselinge inzicht van de PvdA dat het op dit moment onverantwoord is om 10 miljoen uit te geven. De motivering lijkt mij echter niet de juiste. Het voelt heel erg aan alsof de PvdA wegloopt voor het nemen van beslissingen.

ChristenUnie: heel consequent