Stabiliteit

maandag 30 november 2009 21:21

De ‘nestor’ van de raad in Veendam luidt de noodklok: het vertrek van veel oudgedienden baart hem zorgen. De stabiliteit zou bedreigd worden indien teveel ervaren raadsleden het voor gezien houden en de raad weer volstroomt met nieuwe onervaren krachten.

Ik kan me wel wat voorstellen bij die roep. In Stadskanaal is die dreiging er ook wel een beetje. Zowel de eerste als de tweede ondervoorzitter van de raad, de langstzittenden, te weten Schoenmaker (PvdA) en Schulte (CDA) zijn niet verkiesbaar volgens de (concept)kieslijsten. Onze Hans Wubs houdt het na 16 jaren ook voor gezien.

Naast deze zeer ervaren krachten kent met name de conceptlijst van de PvdA veel vertrekkende raadsleden, gekeken naar de verkiesbare plaatsen: Schoenmaker (8 (?) periodes raadslid) Schenkel (2 periodes), Oosterhuis, De Boer, Verweij, Pieters en Kremer (allen 1 periode). Dat zijn er in totaal 7 op de 10. Dat is fors. Ik ben benieuwd of hun leden daar donderdag nog wat aan gaan doen.

Het CDA doet ook goed mee met het vertrek van Schulte (meer dan 20 jaren), Jansen (2 periodes) en halverwege deze periode al Alons (16 jaren). Daarmee halen ze ook 50%.

Dat brengt het totaal (inclusief Dijkman van de VVD) op 12 vertrekkende raadsleden, met opgeteld zeker 120 jaren ervaring. En dat is nog zonder de gevolgen die de verkiezingsuitslag zal hebben! De huidige raadsleden die wel door hopen te gaan hebben opgeteld nog geen 90 jaren ervaring. Dat lijkt veel, maar dat is met name geconcentreerd in Borgesius (VVD), Kanter (PvdA), Sterenborg (ChristenUnie) en Bieze (GBS)

Want dat is nog een bijzonder aspect in onze gemeente. Er doen drie nieuwe partijen mee, die elk ook kansen hebben op zetels. Drie nieuwe fracties die deel gaan nemen aan een orgaan waar niemand van hen ervaring in heeft. Dat zou best eens destabiliserend kunnen werken.

Ik kan u misschien wel enigszins geruststellen met het feit dat de ChristenUnie, ondanks het vertrek van Wubs nog steeds 3 ervaren krachten overhoudt. Met minstens een hele periode ervaring. We voeren campagne met de slogan ‘stabiel, betrokken, ChistenUnie’. Wat dat stabiele betreft zit het in de partij dus wel snor. Of dat ook voor de raad als geheel zal gelden moet blijken na 3 maart. De voortekenen zijn echter niet heel gunstig, tenzij u natuurlijk de ChristenUnie erg groot laat worden...

ChristenUnie: ervaren krachten