On ice

donderdag 10 december 2009 09:40

Om 19.00 vanavond wordt de ijsbaan in het centrum feestelijk geopend. Tot en met 2 januari zal deze volledig overdekte baan op het Stadsplein staan. Er zijn ook de nodige versnaperingen te krijgen en gezellige dingen te doen. Stadskanaal on ice.

Bijzonder aan deze ijsbaan is de grote rol die de ChristenUnie gespeeld heeft in de komst. Het was namelijk ons idee!! In de Algemene Beschouwingen van 2008 heeft de ChristenUnie voorgesteld een ijsbaan in het centrum te leggen in het kader van het 40-jarig bestaan van onze gemeente. De PvdA wilde graag een kunststofschaatsbaan (voor de discussie daarover, zie deze nabeschouwing).

Maar de ChristenUnie heeft dus gepleit voor dit feestje en nu staat alles klaar. De afgelopen dagen verscheen al een grote tent, werd water op de baan gespoten en werden horeca-onderdelen ingericht. Er worden een aantal dingen georganiseerd, zoals een bruidsmodeshow op ijs... Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat als er dames met lange slepen verschijnen, maar dat terzijde.

Kinderen tot 12 jaar kunnen gratis. Entree voor anderen is maar 2,50 en voor datzelfde bedrag zijn ook schaatsen te huren, indien u geen geschikte schaatsen heeft.

Wat wel jammer is, en ons eigenlijk een beetje rauw op ons dak komt vallen, is dat er de zondag voor kerst een groot feest georganiseerd moet worden. Jammer omdat de zondagsrust die toch al een knauw had gehad door de koopzondag nog eens verder wordt verstoord. Maar vooral ook jammer omdat dat een gedeelte van de bevolking uitsluit van deelname aan dat feest, terwijl het hele gebeuren juist een collectieve viering van het veertigjarig bestaan had moeten zijn. Dat was dus weer juist niet onze bedoeling! Jammer dat het college ‘ons’ feestje op deze manier toch een beetje verstierd.

Afgezien van dat minpuntje denk ik dat het een leuk festijn kan worden. De ondernemers hebben hun schouders er onder gezet en alle kinderen uit Stadskanaal wordt vervoer aangeboden met hun scholen op de ochtenden, in het kader van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen.

ChristenUnie: leuke ideeën