MFA Noord

zaterdag 19 december 2009 19:26

Stadskanaal-Noord staat de laatste tijd erg in de picture. Afgelopen maandag besloot een meerderheid van de raad dat op de locatie langs de Gasselterstraat een recreatiepark mag worden ontwikkeld. Een paar maanden geleden lag wethouder Duit onder vuur over zijn communicatie met stichting MAC, die de motorraces elke Pinksteren op Sportpark Noord organiseert. Hij wilde het gebeuren verplaatsen richting het lawaaisportcentrum in Vledderveen, maar kreeg het deksel op de neus van de raad die vond dat de wethouder dat eerst beter met MAC moest doorspreken.

Ongeveer gelijktijdig kwamen de berichten over een multifunctionele accommodatie in Stadskanaal Noord. Dat bleek de reden te zijn dat het motorracen moest verhuizen. Op het sportpark moest namelijk een groot nieuw gebouw verrijzen voor de voetbalvereniging, een buurtcentrum en misschien wel peuterspeelzaal of kinderopvang. De eerste kosten die daarvoor genoemd werd was rond de 4,5 miljoen. Dat vond de ChristenUnie erg veel klinken voor de onderdelen die er in zouden moeten komen. Let wel, voor 3 scholen en kinderopvang en nog veel meer in Onstwedde zouden we maar 3 miljoen extra kwijt zijn, en dat zijn eigenlijk wettelijke kosten omdat er zo dringend onderhoud nodig is.

De PvdA vond tijdens de begrotingsvergadering dat de economische omstandigheden niet dusdanig waren om akkoord te kunnen gaan met het reserveren van 4,5 miljoen, kregen ons om bovengenoemde reden mee en daarom werd eerst geen geld gereserveerd voor een MFA Noord. De ontwikkeling mocht echter doorgaan van een raadsmeerderheid.

Nu bereiken ons berichten dat SPW toch wel erg teleurgesteld is dat ze geen nieuwe velden krijgen. Die waren volgens hen toegezegd en twijfelen of ze nu ook wel door willen met de plannen voor hun club- en kleedaccommodaties in de MFA. Heeft de wethouder weer toezeggingen gedaan die hij niet waar kan maken? Of is dit het gevolg van de wens van de raad om voorzichtig om te springen met het geld. Als er ook al geen sportgebeuren in de MFA komt, is de bezetting wel erg mager om er een gebouw van 4,5 miljoen neer te zetten. Ik ben heel benieuwd naar de uitleg van de wethouder komend jaar.

De tips houdt u nog even tegoed. Goed weekend gewenst.