Aristoteles

woensdag 06 januari 2010 23:24

Nog 56 dagen / 8 weken

We hebben inmiddels een kleine twee maanden een baby bij ons in huis wonen. Zo’n klein mensje maakt heel wat bij je los en geeft hier en daar ook de nodige inzichten. Bijvoorbeeld hoe klein de mens eigenlijk is. Hoe groot, sterk en belangrijk we ons soms ook mogen voelen, we zijn allemaal klein en hulpeloos op deze wereld gekomen en aan het eind van ons leven worden velen van ons weer net zo afhankelijk. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat er weinig zo goed is voor het verbeteren van verstoorde relaties als het bekijken van elkaars baby-foto’s. Zo wordt je weer bepaald bij de menselijkheid en de afhankelijkheid van jezelf en de ander. Ik kan me er inmiddels wat bij voorstellen.

De korte tijd die ons gegeven is op deze aarde proberen we over het algemeen zo goed mogelijk in te vullen. Ik heb het idee dat sommige mensen nog wel eens vergeten dat je maar één leven hebt en dat die zo voorbij is. Het is toch jammer om aan het eind terug te moeten kijken met het idee dat je niet geleefd hebt zoals je zou hebben gewild. Dat je achteraf tot de conclusie komt dat je toch meer tijd met familie, ouders en kinderen, en vrienden door had willen brengen. Precies een reden dat de ChristenUnie zich verzet tegen de 24-uurseconomie en strijdt voor een collectieve rustdag.

Zomaar twee ideeën die bij mij opkwamen tijdens het kijken naar ons eigen kleine wonder. Aristoteles zei dat de wijsheid begint bij ‘verwondering’. De Bijbel zegt dat ‘de vreze des Heren’ het begin der wijsheid is. Op veel dingen die verwonderen heeft de Here een antwoord. Jammer dat Aristoteles dat niet wist.

ChristenUnie: Redeneert

Reacties op 'Aristoteles'

Frits
Geplaatst op: 10-01-2010 20:53 Quote
Die tekst uit Spreuken 1 vers 7 is de tekst bij de ingang van de chr. basisschool de Regenboog te Onstwedde. Het is ( ja, pietje precies heeft het even opgezocht) overigens 'de vreze des Heeren is het beginsel der wetenschap' (SV1977) of 'Alle wijsheid komt voort uit ontzag voor de Heer' (GNB1996). De NBV vertaald het overigens zo: 'Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER'. t Komt gelukkig op hetzelfde neer. Mooie dag uit je geweldige reeks!
chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 16-01-2015 04:10 Quote
Een chronograaf Replica Horloges in alle opzichten ongekende, beginnend met de vrijmoedigheid van het ontwerp Replica Horloges Nederland. In feite, was de Bentley GMT getekende impuls alleen door de integratie van de armband iwc replica aan de behuizing. Resultaat: dit esthetische onderzoek resulteerde in de asymmetrie van de hoorns een is langer dan de andere zo verleidelijk als ongebruikelijk. Bentley GMT is vervaardigd in staal zo goed zoals in een rood goud versie.
Nieuw bericht

vorige logs > 2010