Zout

donderdag 07 januari 2010 21:37

De minister staat toe dat er de komende dagen meer zout gewonnen mag worden omdat rijkswaterstaat bijna door de voorraad strooizout heen is. Op een gladde periode vanaf 16 december was blijkbaar niet gerekend en nu dreigt er vanaf het komende weekend een tekort aan zout te ontstaan. Met dit besluit is er vanaf volgende week weer nieuw zout beschikbaar.

Zout is een interessant fenomeen. Het is de enige steensoort die door de mens gegeten wordt. Nota bene een stof die bestaat uit een samenstelling van een instabiel metaal (natrium) en een giftig gas (chloor)! Nog niet eens zo lang geleden was het een zeer zeldzame delfstof die daarom grote rijkdom vertegenwoordigde. De woorden ‘soldaat’ en ‘salaris’ zijn niet voor niets van het ‘sal’ afgeleid. (bron: Trouw)

De Bijbel kent ook de vergelijking met het ‘zout’. Christenen zijn een ‘zoutend zout’. Tegenwoordig vaak vertaald met ‘smaakmakers’. De Romeinse context van een verliefd persoon die ‘gepekeld’ werd genoemd, geeft ook de associatie met de liefde die de Christenen in de wereld moeten brengen.

De ChristenUnie werkt op een soortgelijke manier. Absoluut niet de grootste, maar de politiek zou zonder de ChristenUnie maar een flauwe bedoening zijn.

ChristenUnie: Onmisbaar

vorige logs > 2010