Rapport Davids

dinsdag 12 januari 2010 19:18

Nog 50 dagen!

Vandaag staat politiek bijna volledig in het teken van het rapport Davids dat uitgekomen is. Het oordeel over de gang van zaken rond de besluitvorming doet heel wat stof opwaaien. En ook wel terecht. De motivering voor het al dan niet voeren van een oorlog kan niet duidelijk genoeg zijn.

Maar het is wel een beetje een mediacircus. Zowel NOS als RTL doen live-verslag van het aanbieden van het rapport aan de premier, vervolgens van de presentatie door de voorzitter en later op de dag van de reactie van de premier, met tussentijds talloze al dan niet Bekende Journalisten of Andere Nederlanders die hun zwaarwegende opinie tentoon mogen spreiden... Halverwege de middag is door journalistiek Nederland al bijna bepaald dat de premier moet opstappen, waarna ze vervolgens volledig verrast worden door een strijdbare Balkenende.

Diens reactie heeft mij ook wel verbaasd, moet ik eerlijk toegeven. Hij bedankt voor het gedane werk, gebruikt uit het rapport wat hem goed uitkomt en wuift de rest weg of doet het af als ‘een mening’. Als je wetenschappers ook maar een beetje pijn wilt doen, moet je zeggen dat ze meningen verkondigen, en niet feiten, maar dat weet de premier met een wetenschappelijke achtergrond zonder twijfel zelf ook. Volgens mij kan het helemaal geen kwaad om soms toe te geven dat dingen beter hadden gekund, ook al ben je de premier, niemand is feilloos.

Het volgende dat in de media opvalt vandaag is welke partijen voor het ‘in beeld komen’ gaan en welke partijen graag degelijke inhoudelijke reacties geven. Je kunt mij niet wijs maken dat de heer Pechtold of één van zijn twee D66-collegakamerleden om kwart over twaalf het rapport al zo goed hebben gelezen dat ze een gedegen inhoudelijke reactie kunnen geven. Toch staat de aanvoerder van de oppositie, die met 3 zetels toch zeker 2 procent van de kamer vertegenwoordigt, vooraan in de rij achter de microfoons. Aan de andere kant valt ook op hoe weinig de grotere oppositiepartijen SP en PVV in beeld zijn.

Van de ChristenUnie heb ik ook nog geen reactie gehoord. Wij zijn ook niet zo van het veel geschreeuw, weinig wol. Ik vermoed dat Rouvoet en Slob op dit moment hard aan het werk zijn om PvdA en Balkenende bij elkaar te brengen om zo het land bestuurbaar te houden.

ChristenUnie: niet veel geschreeuw, wel heel veel wol

vorige logs > 2010