Geld en dwazen

zaterdag 30 januari 2010 21:35

Een aantal jaren geleden heb ik een cursus gemeentefinanciën gevolgd. De cursus werd gegeven door ons huidig Tweede Kamerlid Ernst Cramer. Één van de eerste dingen die hij vertelde is dat veel nieuwe raadsleden het onderwerp veel te zwaar achten. In hoofdzaak gaat het er bij de gemeentefinanciën net zo aan toe als bij het huishoudboekje. Er komt geld binnen. Je hebt de nodige vaste lasten. Soms blijft er geld over, maar dat kun je maar één keer uitgeven! De belangrijkste opdracht voor de gemeenteraad is dus bewaken dat er niet meer uitgaat dan er binnenkomt. Dat blijkt soms nog moeilijk genoeg.

Zeker als het geld dat binnenkomt drastisch afneemt. Dat reële gevaar lopen bijna alle gemeenten. Er wordt gesproken over een bedrag van 6 miljoen voor Stadskanaal. Op een totale begroting van 90 miljoen is dat fors. Zeker omdat er van die 90 miljoen al heel veel vast ligt in zaken waar we niet of niet meteen wat aan kunnen veranderen.

De komende periode zal dus vooral een periode zijn van bezuinigen en ombuigen. Partijen die op dit moment dus allerlei ontwikkelingen en voorzieningen beloven moet u maar niet al te serieus nemen.

De cursus begon, zoals we dat bij de ChristenUnie gewend zijn, met Bijbellezing en gebed. De tekst is me tot op de dag van vandaag bijgebleven. Vooral omdat hij zo ontzettend waar is, zowel die dag, als in de dagelijkse praktijk van de gemeenteraad. Het was Spreuken 17:16 “Welk nut heeft geld in de hand van een dwaas? Dom als hij is, kan hij toch geen wijsheid kopen.”

Twee tips voor het weekend:

ChristenUnie: terughoudend met gemeenschapsgeld

ChristenUnie: kritische controleurs