Wachtgeld

vrijdag 05 februari 2010 18:32

Het houdt de gemoederen onder de bevolking vaak behoorlijk bezig. Het wachtgeld dat oud-bestuurders krijgen na beëindiging van hun functie. Op dit moment is er de nodige roering over wachtgelden van twee wethouders in Delfzijl die aangekondigd hebben te stoppen. Één van hen is oud-wethouder van Stadskanaal, tevens formateur van het huidige college Van der Molen.

Ik begrijp het onbegrip. Het lijkt onlogisch dat de gemeenschap op moet draaien voor dergelijke hoge vergoedingen. Soms voor vele jaren. Bij aantreden van dit college hebben we ook gezegd dat wat ons betreft de drie wethouders van de vorige periode mochten blijven zitten. Ook in verband met de wachtgelden. Een nieuwe en/of een extra wethouder betekent namelijk alleen maar meer uitgaven, ook wat betreft eventueel toekomstige wachtgelden. Daar gaan we gelijk in krijgen, want voorafgaand aan de verkiezingen is al duidelijk dat de twee nieuwe wethouders niet terug zullen keren.

Er valt echter ook wel wat te zeggen voor het idee van het wachtgeld. Mensen die ervoor kiezen wethouder te worden lopen het risico van het ene op het andere moment zonder baan te komen zitten. We willen graag de beste bestuurders en dan moet de bezoldiging wel adequaat zijn en de voorwaarden redelijk.

De wachtgeldregeling is recentelijk naar beneden bijgesteld wat betreft het aantal jaren en er is een sollicitatieplicht bijgekomen. Terechte wijzigingen naar mijn idee. Het is natuurlijk niet te verkopen dat mensen in de WW en bijstand sollicitatieplicht krijgen en oud-wethouders niet.

Voor mij, en volgens mij voor de hele ChristenUnie blijft buiten kijf staan dat het inkomen niet de doorslaggevende factor mag zijn voor het al dan niet accepteren van de job. Aan de ene kant moet het verlangen om de samenleving te dienen voorop staan, aan de andere kant mogen de arbeidsvoorwaarden geen beletsel zijn om eraan te beginnen. We willen graag de meest toegewijde en beste mensen toch?

ChristenUnie: goede bestuurders

vorige logs > 2010