Strategisch stemmen

dinsdag 09 februari 2010 11:59

Een interessant stukje op persburo.eu. Het valt de journalist op hoezeer PvdA en CDA met elkaar aan het flirten zijn. Sterker: ze zijn volgens hem al ‘verloofd’. De groene en rode jasjes zwermen om en door elkaar heen. Ik begrijp wat hij bedoelt, maar het is niet geheel juist. Ze zijn namelijk al 40 jaar met elkaar getrouwd. Elk college in het 40jarig bestaan van onze gemeente bestond uit die beide partijen. Een huwelijk waar ze zelf ook heel blij mee zijn, getuige de manier waarop ze elkaar nu onderhand weer aan het opzoeken zijn. De afgelopen 8 jaren hebben ze een derde toegestaan binnen dat huwelijk, maar het scenario is allerminst onrealistisch dat ze het weer met zijn beiden gaan proberen na de verkiezingen.

Ik hoop dat het voor de kiezers ook duidelijk is. Als u een stem aan één van beiden geeft krijgt u de ander op de koop toe. Als u uw stem níét aan de PvdA wil geven, moet u dus vooral níét op het CDA stemmen. Vice versa geldt hetzelfde.

Daarentegen, als u het gemeentebestuur wilt kleuren, moet u partijen nemen die uitgesprokener zijn, dan de twee traditionele bestuurspartijen. Mijn oproep is dus feitelijk: stem strategisch. Kies op het college dat u wilt. Wilt u een sociaal college, kies dan op een sociale partij. Wilt u meer waarden en normen, kies dan op de meest Christelijke en waardevaste. Wilt u veiliger, kies dan op de meest consequente.

De partij die met één van beide grote partijen gaat regeren, en waarschijnlijk met allebei, zal de smaakmaker gaan worden en deels de richting van de andere twee en de koers van het college bepalen. U begrijpt dat ik in alle gevallen vindt dat die strategische keus de ChristenUnie is. Maar aan u de keus!

ChristenUnie: Een strategische keus

vorige logs > 2010