Complimenten

dinsdag 16 februari 2010 17:09

Nabeschouwing raadsvergadering 15 februari 2010

De laatste reguliere raadsvergadering van deze raadsperiode was een ontspannen, maar inhoudelijk matte vertoning. Het vuurwerk moest gisteravond van de ChristenUnie komen. We trakteerden alle aanwezigen op een gebakje vanwege het tienjarig bestaan van de ChristenUnie. We zetten als enige nog wat vraagtekens, met name bij het voorstel over de buitenzwembaden en gaven tijdens de aansluitende commissievergadering als één van de weinige partijen wel concrete zaken aan waarop wij denken te kunnen bezuinigen. Verder werd de vergadering gekenmerkt door vele complimenten die al dan niet serieus uitgewisseld werden tussen raadsleden, fracties en wethouders. Het flirten tussen partijen blijkt voor de verkiezingen al begonnen.

Na de opening kreeg Hans Wubs, die gisteren (naar alle waarschijnlijkheid) voor de laatste keer in een reguliere raadsvergadering onze fractievoorzitter was, het woord. Hij vertelde kort hoe de ChristenUnie 10 jaren geleden is ontstaan na een fusie, dat hij daarbij aanwezig was en dat wij die gelegenheid niet ongemerkt voorbij wilden laten gaan. “De ChristenUnie wil smaakvolle politiek bedrijven,” aldus onze aftredende fractievoorzitter.

Vervolgens kwam de echte agenda aan bod. Er werd gesproken over het strooibeleid en dat we het zout voor deze winter en het budget voor 2010 bijna opgebruikt hebben. Het gaat dus goed, als het eind dit jaar maar niet gaat vriezen! Ik had me tot deze winter nooit gerealiseerd dat er ook gewoon tonnen aan strooizout uitgegeven moeten worden.

Daarna kwamen twee zaken aan bod waar ik het woord over mocht voeren. Ten eerste het eerste advies van de nieuwe rekenkamercommissie. Daar kreeg de ChristenUnie het college achter haar voorstel om in nota’s en notities in het vervolg een zinsnede of paragraaf te wijden aan het vervolg van de communicatie en informatieverstrekking aan de raad.

Ten tweede de exploitatie van de openluchtbaden. Iedereen in de raad wil graag dat ze open blijven. De ChristenUnie merkte echter als enige op dat het college door de veel te late acties van haar kant de raad eigenlijk voor een voldongen feit plaatste en dat nu niet alle opties volwaardig gewogen waren. De toezegging van de wethouder kwam heel snel om komend jaar de discussie volledig te openen en te zoeken naar bezuinigingsmogelijkheden om ruim op tijd duidelijk te hebben hoe het na 2013 verder moet met de baden.

Bij de Nota Duurzame Energie vlogen de complimenten om de oren. De commissie, het college, wethouder Bessembinders, Wethouder Booij. Het hield maar niet op. Toen een PvdA-raadslid iets teveel eer aan zijn eigen partij gaf werd daar op ingesprongen door de andere fracties en overlaadden ze vervolgens elkaar nog maar een keer. Duidelijk was dat de raad tevreden was over het stuk. Hopen dat het ook zijn uitwerking gaat hebben.

Bij het laatste stuk op de raadsagenda waren er wat minder complimenten uit te delen. Er lag een planschadevoorstel met een lange geschiedenis, van inmiddels drie door de gemeente verloren rechtszaken en de dreiging van een vierde. Hans Wubs verzocht het college excuses te gaan maken in de hoop dat dat de lucht zou klaren. De hele raad wilde nu eindelijk van de zaak af zijn, en de gevraagde kostencompensatie geven. De wethouder kwam met excuses, zei dat ook naar de betreffende inwoners te doen en het college sprak uit nu echt van de zaak af te willen en daarover in gesprek te gaan.

Tenslotte hadden we nog een stuk te bespreken in commissiezitting. De kaders voor de bezuinigingsoperatie. Het college schat dat er ‘maar’ 3,5 miljoen bezuinigd moet worden. Dat is ongeveer 10% van ons ‘vrij’ besteedbare deel. Wij vermoeden, en daar hebben we goede redenen voor, dat dat misschien wel 5 of 6 miljoen zal worden. Sowieso kan het geen kwaad om zo breed mogelijk bezuinigingen te overwegen. Laat het college alle opties noteren. Als we een volledig overzicht hebben, dan kunnen we ook beter keuzes maken, waar wel en waar niet op. Hans Wubs deed concrete handreikingen, maar gaf meteen aan dat de ChristenUnie wel een verantwoord niveau van zorg en veiligheid eist. Het viel op dat weinig partijen concrete uitspraken durfden te doen 2 weken voor de verkiezingen. Gelukkig maakt het voor de ChristenUnie niet uit of het nu aan het begin, halverwege of aan het eind van een periode is. Wij voeren eerlijke politiek en zijn liever duidelijk dan dat we beloften doen die we niet kunnen houden.

ChristenUnie: energiek

vorige logs > 2010