Start nieuw politiek jaar

blogdonderdag 27 september 2018 12:38

En deze week was het dan weer zover. De eerste raadsvergadering van dit nieuwe politieke seizoen was een feit. Met een heugelijk feit: we hebben weer een burgemeester, ze werd hartelijk welkom geheten. Na een aantal maanden waarin 2e loco-burgemeester Goziena Bronger en onze eigen wethouder en loco-burgemeester Johan Hamster het voortreffelijk hebben waargenomen.

Burgemeester Froukje de Jonge, ja ook met friese wortels, werd op maandag 3 september beëdigd door Commissaris der Koning René Paas.
Diezelfde week mocht ik haar ontvangen bij mijn woning, waarna ik haar naast mijn gezin ook heb laten kennis maken met Onstwedde. Volgens mij kwam de boodschap wel over dat het een bijzonder diamantje is in onze gemeente. Zuinig op zijn dus. Het was een hele hartelijke ontmoeting met een warme en hartelijke vrouw.

En ondanks dat het deze week zover was dat de eerste raadsvergadering plaatsvond na het reces, was deze al eerder voorbij voor mij en vele anderen.
Die week waren de eerste werkbezoeken alweer een feit. En op 10 september stond de eerste raadscommissie op de agenda. We kregen van directeur Grietje Kalfsbeek het fijne te horen over het koersdocument Wedeka en van Unitchef Jos Bruining van de politie kregen we de cijfers over criminaliteit en veiligheid in de gemeente Stadskanaal. Want in oktober staan de politieprioriteiten op de agenda.

Ook deze week waren er werkbezoeken te over. Naast een bezoek aan Welstad met gepassioneerde pitches (presentaties) van diverse medewerkers kregen we een indruk van de vele taken van het wekzijnswerk van Welstad, die overigens dit jaar al 30 (!) jaar bestaan.
Samen met raadslid Ingrid Sterenborg ging ik de woensdag op stap naar Veele. Daar waren we op uitnodiging van de gebiedscommissie Westerwolde in het gebouw van Waterschap Hunze & Aa’s.
Deze ochtend stond met name in het teken van de voortgang en veranderingen die er de afgelopen zijn geweest m.b.t. de hermeandering en dus de herinrichting van de Ecologische Hoofd Structuur (EHS). Verder een bezoek aan het gebied Westeresch, met uitleg over het project natuurinclusieve landbouw.

’s Middags ging het natuurgedeelte verder in de vorm van energiebesparing en groene energieopwekking. Op uitnodiging van en samen met de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie gingen we langs Kardinge (opwekking energie via biomassa), Zuidwolde (windenergie bij een agrarisch bedrijf) en Zuidbroek (energiecoöperatie SunBrouck). Lees er hier meer over.
Tot slot van deze drukke politieke week was vrijdag volledig gereserveerd voor de raadsexcursie.
Waaronder een bezoek aan de STAR in Stadskanaal, een rondgang door Musselkanaal met de dorpsbelangenvereniging aldaar, uitleg bij Gasterij Smeerling door Reina Boels. Zij is dagdagelijks bezig met het implementeren van duurzaamheid en MVO in organisaties. Ze vertelde ons o.a. over het Koploperproject waarin organisaties de kans wordt geboden om effectief en duurzaam te ondernemen.
Met dit verhaal in ons achterhoofd ging de reis met de bus alweer verder. Naar Alteveer. Daar kregen we uitleg over het reilen en zeilen bij de Ruilwinkel Alteveer. Een voorbeeld pur sang  van het oppakken door vrijwilligers nadat een gemeenschappelijk gebouw leeg kwam te staan. Een succes.
De laatste stop van de excursie was het Mercurius Business Park, formerly know as het Philipsterrein.
Daar werden we bijgesproken door ondernemer Ben Timmermans die samen met de heren Top en Krans de nieuwe eigenaren zijn van het terrein waar nu druk werd gewerkt aan het zonnepark.
Ook gaf hij een doorkijkje naar de nog te ontwikkelen Innovatiehub ofwel Innovatiewerkplaats.
Mooie, goede, maar dus ook noodzakelijke ontwikkelingen. Er is een groot gebrek aan praktisch opgeleide mensen.

Tot slot, voordat ik het vergeet te noemen; naast alles wat beter kan en waar we scherp op zijn mogen we ook wel eens stil staan bij dingen die bovenmatig goed gaan, zoals de communicatie en bereikbaarheid: “Gemeente Stadskanaal reageert het snelst”. En vergeet ook niet om een bezoekje te brengen aan de vernieuwde website van de gemeente Stadskanaal.

Dan een vooruitblik. De eerste dag van oktober, a.s. maandag, staat er een raadscommissie gepland over de blijverslening. Voortkomend uit het koersdocument “Stadskanaal Koersvast: Nait soezen, moar doun”. Waarin de wens werd uitgesproken dat men langer thuis moet kunnen blijven wonen.
Op de langere termijnagenda staat er een raadsvergadering voor 15 oktober en 12 november.

Persoonlijk kijk ik ook uit naar de najaarsvergadering van de Provinciale Staten van de ChristenUnie op donderdag 18 oktober. Hier wordt de kandidatenlijst vastgesteld voor de verkiezingen van 20 maart 2019.

Een volgende blog wordt vast en zeker korter en met een aantal hyperlinks minder :-D

Hartelijke groet en shalom,

Frits.