Rekeningcommissie

woensdag 11 maart 2009 17:25

Nog 357 dagen / 51 weken

Gisteravond vergaderde de rekeningcommissie. Daar mag ik namens de ChristenUnie zitting in nemen. De rekeningcommissie is een door de raad ingestelde commissie die zich bezig houdt met, jawel, de (jaar)rekening, en dan met name de technische kant daarvan. De wijze van financiële verslaglegging en controle wordt in deze commissie besproken. Dat klinkt erg droog. En dat kan het ook best zijn, maar meestal is het best interessant en nuttig. De accountant licht bijvoorbeeld jaarlijks zijn/haar bevindingen toe in de commissie. Ook is de controller van de gemeente steevast aanwezig om de raadsleden de nodige dingen uit te leggen en te vertellen.

Gisteravond was het ook een nuttig uurtje. We hebben gesproken over de wijze waarop onze begroting en jaarrekening over programma's verdeeld zou moeten zijn. Nu zijn dat er 12, terwijl het bestuursakkoord maar 7 speerpunten kent. Om het college nog beter te kunnen controleren - en dat is één van de hoofdtaken van de raad - zou het handig kunnen zijn om de geldstromen, die via de programma's geregeld wordt, zo veel mogelijk parallel aan de speerpunten te laten lopen. Dit college zet bijvoorbeeld heel erg in op de Wijkaanpak. Als we een programma ‘Wijkaanpak' zouden creëren zou dat betekenen dat we precies kunnen bepalen hoeveel geld het college daar voor te besteden heeft en achteraf dus perfect kunnen controleren of die totale som een beetje goed besteed is. Klinkt best logisch toch?

Dus dat stelt de rekeningcommissie de raad dan ook voor om te doen vanaf het volgende coalitieprogramma 2010-2014 en dus ook vanaf de begroting 2011: de programma's zoveel mogelijk koppelen aan de speerpunten van een bestuursakkoord. En zo wordt Stadskanaal hopelijk vanaf dan weer een beetje beter bestuurd.

Elke Euro inzichtelijk is dan ook de negende reden om ChristenUnie te stemmen.

p.s. Vanaf vandaag is er ook de mogelijkheid om te reageren op de dagboekbijdragen (met dank aan onze fantastische webmaster Arie). ChristenUnieleden kunnen inloggen en dan openbaar reageren op de site. Anderen kunnen mij altijd emailen (zie de knop rechts) en die reacties zal ik zoveel mogelijk op de site plaatsen.