Armoede

zaterdag 04 april 2009 16:20

Vanochtend viel bij mij een dikke envelop op de mat met een ‘S' in twee tinten blauw in de linkerbovenhoek. Het betrof de agenda voor de raadsvergadering van 20 april a.s. Bijgevoegd was de armoedenota. Het lijkt er op dat we het er daadwerkelijk over gaan hebben over een paar weken! Al sinds het begin van deze raadsperiode hebben we gevraagd om een herziening van het minimabeleid, en we hebben er in 2006 ook opiniërend over gesproken. Dat wil zeggen over een conceptnota minimabeleid 2007-2010, die dus nog steeds niet is vastgesteld. (Ik heb een half jaar geleden gezegd dat de ChristenUnie bij die termijn dacht aan de looptijd van het beleid en niet zozeer aan de termijn voor ontwikkeling. De wethouder negeerde destijds die opmerking, maar veel scheelt het uiteindelijk niet.) Nu ligt er dus de nota Armoedebeleid die we als het goed is de 20e vast gaan stellen.
Er zit al een paar maanden een conceptversie in mijn tas die ik tot nu toe trouw overal mee naar toe heb gedragen, in afwachting van verdere behandeling. Ik heb de beide nota's nog niet naast elkaar gelegd, maar de voorkant zag er identiek uit. Ik ben benieuwd welke wijzigingen het college nog heeft doorgevoerd naar aanleiding van de opmerkingen vanuit Cliëntenraad en Seniorenraad. Hun brieven naar aanleiding van de conceptnota waren ook in carbon copy naar de raadsleden gegaan en mij leken er een aantal nuttige opmerkingen bij te zitten. In het verleden gebeurde het nog wel eens dat er door het college (te) weinig gedaan werd met de inbreng van onze adviseurs. Dat is niet alleen jammer van de tijd die deze vrijwilligers er in stoppen, maar ook jammer van het nuttige (en gratis) advies dat gegeven wordt door deze deskundigen.
Eigenlijk zijn dat allemaal bijzaken. Het is schrijnend dat we in een land als Nederland nog een nota moeten vaststellen om armoede te bestrijden. Het is echter nodig, dus zal de ChristenUnie zich wederom inzetten voor een ruimhartig en rechtvaardig minimabeleid. Telkens als het in de fractie over deze onderwerpen gaat wordt door onze ‘éminence grise' v.d.B. altijd opgemerkt dat de "overheid als een schild voor de zwakken" dient te zijn. Dat kan ik alleen maar beamen. Vanuit die insteek zullen we ook het armoedebeleid vorm moeten geven.

Politiek met een hart
Principieel en pragmatisch

Twee kreten die de ChristenUnie typeren. De eerste is naar een titel van een boekje van onze huidige vice-premier Rouvoet.