Applaus

dinsdag 26 mei 2009 11:32

Nabeschouwing raadsvergadering 25 mei 2009

De langste raadsagenda van deze raadsperiode bracht veel publiek op de been die naar mate de avond vorderde groeps- of druppelsgewijs vertrok. Stoelen moesten worden bijgeplaatst, maar konden halverwege de avond al weer worden opgeruimd. Vooral de Multifunctionele accommodatie (MFA) in Onstwedde en de Vaststelling woonplaatsen wist de nodige mensen te mobiliseren. Voor de behandeling van de voorjaarsnota komen traditiegetrouw ook de nodige ambtenaren de signalen vanuit de raad beluisteren. De bezoekers lieten zich niet onbetuigd. Drie maal klonk applaus vanaf de tribune en eenmaal ging zelfs een ‘wave’ rond.

Speciaal voor de vele bezoekers werd de raadsagenda omgegooid. De voorjaarsnota werd naar het eind verplaatst, omdat debatten daarover snel uren duren en we de burgers niet zo lang wilden laten wachten op de behandeling van de punten waarvoor ze waren gekomen. Alle informatiestukken onder punt 1 tot 9 werden snel weggehamerd. Vervolgens kwam na punt 10 het eerste applaus. Er werden 5 nieuwe leden in de WMO-adviesraad benoemd. Eindelijk heeft deze raad het gewenste aantal van 11 leden. Na de benoeming volgde het eerste applaus en mooie bloemstukken voor de nieuwbenoemde vrijwilligers in dit belangrijke adviesorgaan van de gemeente.

Vervolgens kwam de MFA Onstwedde aan bod. Door alle fracties werd het nut van de voorziening voor Onstwedde benoemd. De betrokkenen kregen veel succes, wijsheid en plezierwensen mee van de fracties. Ik maakte namens de ChristenUnie onder andere de opmerking dat we blij zijn dat er toch een tribune bij de Sporthal zal worden gebouwd. Dat leek ons toch wel een gemis, mocht die er niet gekomen zijn. Nadat de hamer gevallen was, klonk er wederom applaus en ging er zelfs een ‘wave’ rond. PvdA-woordvoerder Van der Vlag merkte daarna op dat dat een goede oefening was voor op ‘de tribune van Hamster’. Ik hoop inderdaad dat die daar nog vaak zal rondgaan!

Er vertrokken vervolgens veel mensen van de drie betrokken scholen, peuteropvang en OCREA om elders te vieren dat het plan doorgang zal gaan vinden. De raad had echter nog veel te doen. Het volgende punt betrof de vaststelling woonplaatsen. Gemeenten zijn door een nieuwe wet verplicht de begrenzing van de woonplaatsen vast te stellen. Bij de indeling van de plaatsen in onze gemeente bleken er enkele straten op het oog rare uitsteeksels te zijn die volgens het college beter bij de aangrenzende woonplaatsen ingedeeld konden worden. Bewoners protesteerden echter tegen deze ‘gedwongen verhuizing’ en met name tegen de wijziging van hun postcode en woonplaats. De gemeenteraad vond het enige argument van de wethouder, namelijk dat het er beter uitzag op de kaart, niet opwegen tegen de bezwaren van de bewoners en “veegde het stuk van tafel,” zoals het in het Dagblad van het Noorden werd genoemd. De ChristenUnie, PvdA en GBS stemden tegen. CDA steunde de eigen wethouder en VVD gaf aan dat haar het gevoel bekroop dat de raad zich onder druk liet zetten door de bewoners en stemde ook voor. De opgeluchte bewoners lieten wederom applaus horen. Extra opmerkelijk gezien het feit dat er geapplaudiseerd werd omdat er géén besluit werd genomen!

Dit was het laatste applaus dat klonk deze avond. Wederom vertrok een grote groep mensen. De extra stoelen konden worden opgeruimd. Zonder noemenswaardige problemen werden vervolgens de verplaatsing van het loket Wonen, welzijn, zorg, het Ruimtelijk Uitvoeringsplan en de verkoop van een weggedeelte vastgesteld.

Tussendoor kwam echter nog de STAR aan bod. Een gevoelige materie. Een vorig bestuur heeft bij de uitvoering van een groots plan met miljoenen subsidie vanuit onder andere onze gemeente, het budget ruim overschreden. Dit resultuurde in een schuld van 2,3 miljoen. Met de nodige tegenzin gingen de meeste fracties akkoord. Wat ons betreft was het de minst slechte optie. Er is een deal gesloten met de betrokken overheden en schuldeisers. Op deze manier kon er nog enigszins tegemoet gekomen worden aan de bedrijven die hun geld anders volledig kwijt waren geraakt. De gemeenten en provincie dragen een fors bedrag bij. De bank heeft op de helft van de lening de rente en aflossing 15 jaar uitgesteld. Het lijkt er op dat de STAR voorlopig voort kan bestaan. We hebben daar nog wel zorg over, maar gingen akkoord om de schuldeisers tegemoet te komen. Een volgende keer zullen we misschien een andere afweging maken gaf de ChristenUnie nog mee.

Aan het eind van de avond, maar veel eerder dan vantevoren gedacht kwam de voorjaarsnota aan bod. Al om 9 uur kon hieraan begonnen worden, terwijl vooraf de vrees bestond dat we er misschien wel een extra avond voor nodig zouden hebben. Alle fracties hadden hun bijdrage in eerste termijn op schrift gesteld. De onze kunt u hier vinden. Over veel dingen waren de meeste fracties het wel eens. Het enige waar met name de ChristenUnie op afweek was de handhaving van de zondagsrust. Door andere partijen werd bijvoorbeeld de brugbediening op zondag verzocht. De wethouder gaf aan dat dat niet voor 2012 zal gebeuren, want op dat moment gaat buurgemeente Vlagtwedde er ook over beslissen, omdat in dat jaar de vaarverbinding Erica-Ter Apel open zou moeten zijn. Andere fracties reageerden wat teleurgesteld. Onze vice-fractievoorzitter Sterenborg merkte echter op dat de ChristenUnie hoopte dat in 2012 de techniek zover gevorderd zou zijn dat de brugbediening geautomatiseerd zou kunnen verlopen (en dus geen inzet van personeel zou vergen op de zondag).

Al met al een vlot verlopen avond met een aantal mooie en wijze besluiten. Het aanwezige publiek heeft volgens mij een enerverende avond meegemaakt. De aanwezige raadsleden in ieder geval wel.

De tip van vandaag is één van de speerpunten van de laatste verkiezingen, waarover gisteren een positief besluit is genomen:
een sporthal in Onstwedde!