Plan(k)

woensdag 03 juni 2009 21:21

Nog 273 dagen / nog 9 maanden / nog 39 weken

Over 24 uren zijn de stembureaus al weer gesloten. Dat betekent dat u binnen die tijd uw stem uitgebracht moet hebben, als u dat van plan bent. Het is toch altijd een interessant fenomeen: het grote verschil tussen willen en doen. De uitkomst morgen zal grotendeels bepaald worden door de opkomst. Afgelopen week gaf bijna driekwart van de stemgerechtigden in een peiling aan van plan te zijn te gaan stemmen. Als ze dat werkelijk allemaal gaan doen zal dat een andere uitkomst opleveren dan wanneer velen wegblijven, wat helaas vaak het geval is.

Politici zijn ook heel vaak wat van plan. In verschillende gevallen blijft de werkelijke actie uit. Zo kan een wens uitgesproken worden in een verkiezingscampagne, die later door andere partijen in coalities onmogelijk wordt gemaakt. Vaak wordt door verschillende – ook Stadskanaalster bestuurders – een intentie geuit om ergens mee aan de slag te gaan. Regelmatig moet ik een wethouder aan zo’n intentie herinneren. Dit college heeft nog wat plannen op de plank liggen.

“Stadskanaal wil drankgebruik door jeugd terugbrengen,” valt vandaag te lezen. Drankmisbruik is traditioneel – al sinds de ontginning – een groot probleem in deze contreien. Tegenwoordig uit zich dat ook in het drinken op veel te jonge leeftijd. De wens om dit aan te pakken is al een jaar geleden door de raad uitgesproken. Het college werd om beleid gevraagd. Dat plan ligt er dus al een tijdje. Met de notitie die vandaag gepresenteerd is, is een eerste actie ondernomen, maar het betreft alleen nog maar een plan! We zullen er op toe moeten gaan zien dat dit plan ook werkelijk in daden om wordt gezet!

ChristenUnie: zet zwaar in op alcoholpreventie

p.s. Om nog maar weer eens aan te geven hoe snel het aftellen gaat: Ik ben vandaag inmiddels 3 maanden onderweg met mijn dagboek. Een kwart achter de rug, driekwart voor de boeg!