Toon

vrijdag 05 juni 2009 17:07

Gisteren zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement gehouden. Er zijn een aantal winnaars te noemen ten opzichte van de vorige Europese verkiezingen. De ChristenUnie is daar één van! Liefst anderhalf procent meer stemmen dan vijf jaren geleden wisten we landelijk binnen te halen. In de gemeente Stadskanaal stegen we zelfs van 11,1 naar maar liefst 13,8 procent van de stemmen. Dat is een mooie winst.

Het meest opmerkelijk vond ik gisteravond de reacties van alle lijsttrekkers en fractievoorzitters achteraf. De VVD verloor een zetel en bouwde een feeste omdat dat meer was dan de peilingen van te voren aangaven. Sinds wanneer zijn peilingen leidinggevend? Het CDA verloor maar liefst 2 zetels en was tevreden omdat ze de grootste partij waren gebleven. Voor het eerst zakt de partij onder de 20% van de stemmen, maar daar werd niet over gesproken. De PvdA leek in eerste instantie op 4 uit te komen, maar dat viel mee was in eerste instantie de reactie, 3 was pas echt zuur geweest... De andere drie zetels verlies werden in eerste instantie voor lief genomen. Later op de avond werd het verlies toch toegegeven. De SP had ook niet een beste avond omdat ze in tegenstelling tot de verwachtingen nauwelijks winst wisten te boeken, ze werden zelfs voorbij gestreefd door Groenlinks en D66. Ik meende dat wel een beetje te proeven in het lijsttrekkersdebat achteraf. Maar de grote winnaar was uiteraard de PVV en die wilde dat weten.

Mensen blijken niet meer van de genuanceerde verhalen maar stemmen liever op partijen die met een scherpe toonzetting standpunten verkondigen, hoe onrealistisch het ook is dat die werkelijkheid worden in een stelsel dat coalities en compromissen vereist... Het meest opmerkelijk vond ik nog wel dat PVV-Tweede Kamerlid Dion Graus in een overwinningsroes trots aan de NOS vertelde dat in het begin de PVV-ers nog werden weggehoond als termen als “hufters” en “marokkaans straattuig” werden gebezigd, maar dat nu zelfs Minister-President Balkenende de termen zou gebruiken. Ik verbaas mij over onze maatschappij waarin mensen blijkbaar trots zijn op het moment dat schuttingtaal wordt overgenomen, in wat volgens mij hét huis van debat en overleg moet zijn.

Maar terug naar positieve berichten. De ChristenUnie heeft wel met een samengestelde boodschap – samenwerking ja, superstaat nee, veel kiezers weten te binden. Dat is mooi. Een ieder die op ‘ons’ gestemd heeft wil ik daar dan ook voor bedanken.

ChristenUnie: juiste toonzetting