Nazit

maandag 31 augustus 2009 22:37

Vanavond was er eindelijk weer een gemeenteraadsvergadering. En het is niet de laatste deze week. Woensdag is de beëdiging van onze nieuwe burgemeester en donderdag komen de raden van Vlagtwedde, Bellingwedde en Stadskanaal informeel samen om het over het Toeristisch plan te hebben. Maar vanavond was dus de eerste keer dit seizoen. De afgelopen jaren had onze pas vertrokken burgemeester de traditie om de voltallige raad, college, griffie en management bij hem thuis uit te nodigen voor een nazit na de eerste raadsvergadering van het seizoen. Maar ja, we zijn op dit moment burgemeestersloos. De nazit vond dus net als na elke gewone vergadering in de patio van het gemeentehuis plaats.

Dat zijn altijd interessante momenten. Nog net niet zo belangrijk als de vergadering zelf. Maar er wordt heel wat besproken en bedacht. Zelfs zo nu en dan wat geregeld. Het is ook het moment om in gesprek te komen met de mensen die vanaf de publieke tribune de vergadering volgden. Vaak komen zij ook met politiek interessante verhalen of anekdotes. Met name is het belangrijk om als raadsleden elkaar naderhand de hand te kunnen schudden als het er politiek misschien vurig aan toe ging. Dat kan tot nu toe nog steeds, met iedereen. Ik denk dat het een goed teken is. Je hebt de gedeelde verantwoordelijkheid om er samen wat van te maken. Om de zaken het best voor de burgers te regelen. Ook al heb je veel problemen met een mening, dat zegt (vaak) niets over de personen die die mening verkondigen. Ik heb mijn wenkbrauwen meermaals gefronst tijdens de vergadering. Na de vergadering waren er voornamelijk gekrulde mondhoeken.

ChristenUnie: Uniek maar niet alleen