Motie van wantrouwen

donderdag 17 september 2009 22:46

Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Mark Rutte zegt namens de VVD het vertrouwen op in het kabinet. Van Wilders zijn we de overdreven acties inmiddels gewend, maar Arie Slob had het helemaal bij het juiste eind toen hij opmerkte dat Rutte zichzelf overschreeuwde. Het is jammer dat ook partijen die toch een lange historie hebben in de politiek, mee gaan in de waan die de media-democratie vraagt. Maar ja, kan je het een partij kwalijk nemen die het fundament onder haar bestaan: de roep om een zo vrij mogelijke markt in deze tijd niet meer kan uiten, omdat is gebleken dat de vrije markt geen houdbare situatie is.

Het is niet alleen jammer van de partij. Het is ook jammer voor het gewicht van een motie van wantrouwen. Het middel wordt normaliter ingezet in uiterste omstandigheden. Als bestuurders grove fouten maken. Een meningsverschil is normaal gesproken niet genoeg grond voor een motie van wantrouwen. In de raad heb ik er ook nog geen voorbij horen komen. Ik hoop ook dat het niet gaat gebeuren. Het betekent namelijk dat er fouten gemaakt zijn die de gemeente geschaad hebben.en heeft ook gevolgen voor de personen die de motie tegen zich krijgen.

Hoe dan ook. Vandaag heb ik geleerd dat de motie van wantrouwen ook veel zegt over de persoon of partij die hem indient.

ChristenUnie: eervol bestuur